Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014

Πρόγραμμα “Νίκος Καζαντζάκης” για την αντιμετώπιση της ανεργίας

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ “ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ” ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
‘’Μαζεύω τα σύνεργά μου: όραση, ακοή, γέψη, όσφρηση, αφή, μυαλό, βράδιασε πια, τελεύει το μεροκάματο, γυρίζω σαν τον τυφλοπόντικα σπίτι μου, στο χώμα. Όχι γιατί κουράστηκα να δουλεύω, δεν κουράστηκα, μα ο ήλιος βασίλεψε’’.
Το πρόβλημα της ανεργίας στην Ελλάδα είναι σύνθετο και η απλή λήψη αποσπασματικών μέτρων δεν είναι επαρκής.
Η πραγματική ανεργία υποεκτιμάται, όχι μόνον στην Ελλάδα, αλλά και στην Ε.Ε. Χρειάζεται συνολικό σχέδιο που να βασίζεται σε πραγματικά στοιχεία, να αναγνωρίζει και να θεραπεύει τους πραγματικούς λόγους αύξησής της και αξιόπιστη εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου και πολυδιάστατου σχεδίου σε ένα επίμονο, συνεχή και πολυμέτωπο αγώνα. Η ανεργία οφείλεται σήμερα στους εξής λόγους:
  • Διαρθρωτική ανεργία, Δομικό πρόβλημα λόγω της διάρθρωσης της Οικονομίας, κυμαίνεται περίπου από 9-12 % . Λόγω των διαρθρωτικών προβλημάτων της οικονομικής ζωής ενός τόπου, παρατηρείται να υπάρχουν άνεργοι ενώ υπάρχουν  κενές θέσεις εργασίας, αλλά οι  άνεργοι δεν μπορούν να απασχοληθούν στις υπάρχουσες κενές θέσεις, επειδή υπάρχει αναντιστοιχία ανάμεσα  στα προσόντα και την εξειδίκευση των ανέργων και σε αυτά που απαιτούνται για την κάλυψη των κενών θέσεων. Οφείλεται επίσης σε τεχνολογικές μεταβολές, οι οποίες δημιουργούν νέα επαγγέλματα και αχρηστεύουν άλλα καθώς και σε αλλαγές στη διάρθρωση της ζήτησης, οι οποίες αυξάνουν τη ζήτηση ορισμένων προϊόντων και ταυτόχρονα μειώνουν τη ζήτηση άλλων. Όπως είναι φανερό, η διαρθρωτική ανεργία δημιουργείται από την δυσαναλογία που υπάρχει μεταξύ προσφοράς και ζήτησης των διαφόρων ειδικεύσεων. Η μείωσή της απαιτεί επανεκπαίδευση των ανέργων, ώστε να αποκτήσουν τις ειδικεύσεις στις οποίες υπάρχει έλλειψη. Διαφορετικά, η διαρθρωτική ανεργία μπορεί να είναι μεγάλης διάρκειας.
  • Ανεργία λόγω της ύφεσης της Οικονομίαςή γενικά ανεπαρκούς ζήτησης: Τα επίπεδα της ανεργία αυτής της μορφής αλλά και της ανεργία που μας επηρεάζει λόγω της ανόδου της ανόδου της σε όλη την Ευρώπη κυμάινεται περίπου στο 12-15%.  Η ανεργία λόγω ανεπαρκούς ζήτησης, η ονομαζόμενη και “κεϋνσιανή ανεργία”, είναι εκείνη που προέρχεται από την πτώση της οικονομικής δραστηριότητας στις φάσεις της καθόδου  και της ύφεσης του οικονομικού κύκλου. Πρόκειται, δηλαδή, για αδυναμία της συνολικής ζήτησης της οικονομίας να απορροφήσει τη συνολική προσφορά του εργατικού δυναμικού. Η ανεργία αυτή συνήθως έχει κυκλικό χαρακτήρα , δηλαδή επαναλαμβάνεται, και η διάρκειά της εξαρτάται από τη διάρκεια του οικονομικού κύκλου.
  • Ανεργία τριβής: λόγω αναφέρεται στην ανεργία λόγω της αλλαγής εργασιακού περιβάλλοντος και μέχρι να βρει ο εργαζόμενος δουλειά, και κυμαίνεται περίπου στο 3%-5%. Η ανεργία τριβής οφείλεται στην αδυναμία της αγοράς να απορροφήσει άμεσα ανέργους, παρότι υπάρχουν κενές θέσεις εργασίας, για τις οποίες οι άνεργοι έχουν τα απαραίτητα προσόντα και την επαγγελματική εξειδίκευση. Εξαρτάται από την αδυναμία των εργατών  να εντοπίσουν αμέσως τις επιχειρήσεις με τις κενές θέσεις και από την αδυναμία των επιχειρήσεων  να εντοπίσουν τους άνεργους εργάτες που χρειάζονται. Επίσης , μπορεί να οφείλεται στη γεωγραφική απόσταση μεταξύ της περιοχής όπου υπάρχει ανεργία και της περιοχής όπου υπάρχουν κενές θέσεις εργασίας. Γενικότερα οφείλεται στην έλλειψη ενός επαγγελματικού συστήματος πληροφοριών για ύπαρξη ανέργων και επιχειρήσεων με κενές θέσεις εργασίας.
  • Εποχιακή ανεργία: 3-4% οφείλεται στα εποχιακά επαγγέλματα, στη διάρκεια τους, αλλά και στις μεταβαλλόμενες ανάγκες εργατικού δυναμικού που δημιουργούνται εποχιακά και εμφανίζονται διαφορετικές σε κάθε περιοχή.
Τα μέτρα που μπορούμε να πάρουμε για την καταπολέμηση της ανεργίας είναι δύο γενικών κατηγοριών,
Α)   Μέτρα αύξησης της συνολικής ζήτησης :  Τα  μέτρα αύξησης της συνολικής ζήτησης είναι δημοσιονομικά, νομισματικά, επενδυτικά.
-   Τα δημοσιονομικά μέτρα περιλαμβάνουν κυρίως  αύξηση των κρατικών δαπανών για δημόσια έργα και προώθηση μεγάλων επενδυτικών έργων. Σκοπός αυτών των έργων είναι η άμεση αύξηση της απασχόλησης και των εισοδημάτων.
-   Τα νομισματικά μέτρα αποβλέπουν στη  μείωση του επιτοκίου, με σκοπό την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων, της παραγωγής και, συνεπώς της απασχόλησης.
-   Τα επενδυτικά στοχεύουν στην δημιουργία ευνοϊκού επιχειρηματικού κλίματος και του εξαγωγικού τομέα για αύξηση της συνολικής ζήτησης και, συνεπώς, στη μείωση της ανεργίας που οφείλεται στην ανεπάρκεια της ζήτησης.
Β)    Μέτρα επαγγελματικής κατάρτισης και επανεκπαίδευσης του εργατικού δυναμικού: Τα μέτρα αυτά έχουν ως σκοπό να διευκολύνουν τους ανέργους στην απόκτηση επαγγελματικών γνώσεων και ειδικεύσεων, οι οποίες είναι απαραίτητες ή χρήσιμες , προκειμένου να απασχοληθούν στις υπάρχουσες κενές θέσεις εργασίας. Είναι φανερό ότι τα μέτρα έχουν στόχο τη μείωση της διαρθρωτικής ανεργίας.
Γ)    Μέτρα άμεσης πληροφόρησης για τις ανάγκες εργασίας αλλά και προβολής των δυνατοτήτων του Ελληνικού εργατικού δυναμικού:  σκοπό έχουν τη βελτίωση της πληροφόρησης των ανέργων αλλά και των επιχειρήσεων για την ταχύτατη κάλυψη των αναγκών εργασίας που δημιουργούνται, καθώς και  την διερεύνηση των αναγκών νέων αγορών στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, με παράλληλα μέτρα για την προώθηση στις διεθνείς αγορές εργασίας των δυνατοτήτων του Ελληνικού εργατικού δυναμικού.
  1. ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΗ ΑΝΕΡΓΙΑ-ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑ 3% ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΧΡΟΝΟ
  • Επιδότηση της εργασίας και όχι της ανεργίας: Να δοθούν κίνητρα στις επιχειρήσεις με μορφή επιδοτήσεων, ώστε να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας και να δημιουργήσουν νέες. Να προβλεφθούν φορολογικές μειώσεις ανάλογα με τον αριθμό των νέο-απασχολούμενων. Το επίδομα ανεργίας να δίνεται για δυο χρόνια ως συμμετοχή του κράτους στην αμοιβή κάθε νέο-προσληφθέντος ή ως ανάλογη ελάφρυνση στους φόρους, σε όσες εταιρείες προσλαμβάνουν ανέργους. Η πολιτική αυτή μπορεί να διασώσει και να δημιουργήσει μέχρι και 150.000 θέσεις εργασίας.
  • Δραστική καταπολέμηση της παράνομης εργασίας. Να καταγραφούν όλοι οι εργαζόμενοι και να εφαρμόζεται η εργατική νομοθεσία.
  • Επανασχεδιασμός της πολιτικής μας για την παραμονή των παράνομων ξένων εργατών και των οικονομικών μεταναστών, έλεγχοι και ποινές σε όσους απασχολούν παράνομους εργάτες.
  • Αποτελεσματική εφαρμογή των εργατικών επιθεωρήσεων, και της νομοθεσίας για τους εργοδότες που παρανομούν, αυστηρή επίβλεψη για την εφαρμογή της υποχρεωτικής έκδοσης κάρτας και της εγγραφής στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων όλων των εργαζομένων και ιδιαίτερα στον κατασκευαστικό τομέα και στον τουρισμό, από την πρώτη μέρα εργασίας.
  • Έλεγχος στους όρους των συμβολαίων για δημόσια έργα, ώστε να εξασφαλίζεται η εφαρμογή των συμβάσεων και της εργατικής νομοθεσίας.
  • Εφαρμογή διαδικασίας πιστοποίησης προσόντων σε θέσεις εργασίας, ιδιαίτερα στην τουριστική και την κατασκευαστική βιομηχανία και απαίτηση της γνώσης της ελληνικής γλώσσας ως κριτηρίου πρόσληψης σε συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελμάτων.
  • Αξιοκρατία σε όλα τα επίπεδα.
  • Υπηρεσία προστασίας και ασφάλειας υπέρ των ανέργων που θα εξετάζει τους λόγους απολύσεων και θα συμβουλεύει τους απολυθέντες να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους με νόμιμο τρόπο.
  • Εφοδιασμό όλων με ειδικό βιβλιάριο εργασίας όπου θα φαίνονται οι σπουδές, οι δεξιότητες, οι προσλήψεις οι απολύσεις, οι λόγοι και τα ένσημα, εισφορές.
  • Να αναβαθμιστεί ποιοτικά ο επαγγελματικός προσανατολισμός στα σχολεία, ούτως ώστε οι νέοι να γνωρίζουν πριν επιλέξουν κλάδο σπουδών, ποιές είναι οι πραγματικές ανάγκες της οικονομίας, ποιοι τομείς χρειάζονται στελέχωση και ποια επαγγέλματα αναμένεται να έχουν ζήτηση στο μέλλον.
  • Να εξορθολογισθούν οι αδικαιολόγητα μεγάλες διαφορές μισθών ανάμεσα στα κορυφαία στελέχη στις ΔΕΚΟ, στους δημόσιους οργανισμούς και επιχειρήσεις και στις Τράπεζες, ώστε να μειωθούν οι ανάγκες απολύσεων.
  • Κάλυψη των κενών στους τομείς της κοινωνικής πολιτικής και πρόνοιας (νοσοκομεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί, σχολεία κλπ).
  • Η Συνταξιοδότηση να γίνεται με τα χρόνια πραγματικής εργασίας και πληρωμής εισφορών και όχι με βάση την ηλικία συνταξιοδότησης. Να παραμείνει ως γενικό όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για όλους τα 60 έτη και με κατ’ ελάχιστο 37 χρόνια πραγματικής εργασίας. Υποχρεωτική αποχώρηση από την εργασία τα 65 έτη. Στον υπολογισμό της σύνταξης να μετράνε όλα τα χρόνια πραγματικής εργασίας (και πάνω από τα 37).
  • Εφοδιασμός των εργαζομένων, των ανέργων και των νεοεισερχομένων με τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες.
  • Δημιουργία μόνιμων δομών εξειδικευμένης κατάρτισης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων σε κλάδους που ευημερούν ανάλογα με τα ιδιαίτερα τοπικά χαρακτηριστικά. Π.χ. Ορεινός τουρισμός (Ζαγοροχώρια), Χιονοδρομίες (Παρνασσός), Γούνες (Καστοριά), Μανιτάρια (Γρεβενά), Κρόκος -Λιγνίτης (Κοζάνη) κλπ.
  • Δράσεις προώθησης της εκπαίδευσης στον εργασιακό χώρο (on the job training).
  • Η αξιοποίηση των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) της Περιφέρειας για εκπαίδευση των υπαλλήλων της Περιφέρειας και των Δήμων, των παραγωγών, των επιχειρηματιών, των ανέργων αλλά και των εργαζομένων για βελτίωση των γνώσεών τους.
  • Να εφαρμοσθεί η διαδικασία πιστοποίησης προσόντων σε διάφορες ειδικευμένες θέσεις εργασίας, όπως και στην τουριστική και την κατασκευαστική βιομηχανία.
  • Τα μέτρα στήριξης της τουριστικής βιομηχανίας πρέπει να στοχεύσουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
  • Άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων, υποβοήθηση για πληρότητα σύνταξης των αιτημάτων και επιτάχυνση των διαδικασιών για την ολοκλήρωση υποβολής των αιτουμένων προγραμμάτων ΕΣΠΑ για τους ανέργους.
  • Απενοχοποίηση της παροχής υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα στο δημόσιο τομέα, στους τομείς που το δημόσιο δεν μπορεί να ανταποκριθεί με καλύτερη σχέση κόστους-οφέλους.
  • Σε τοπικό επίπεδο, υλοποίηση περιφερειακού σχεδίου για την απασχόληση που να προβλέπει:
    • Συνεργατικές δράσεις από τις τοπικές αρχές και χάραξη βραχυ-μεσοπρόθεσμης στρατηγικής, για να ελέγξουν τον αυξανόμενο βαθμό ανεργίας σε τοπικό επίπεδο. Τα στοιχεία που χρειάζονται για και συνδρομή από οικονομολόγους να δίνονται από τις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου οικονομίας.
    • Δημιουργία από τις περιφερειακές αρχές, κατάλληλης υπηρεσίας με καταρτισμένο προσωπικό, γραφεία, επικοινωνιακές υποδομές και βάσεις δεδομένων για την αγορά εργασίας, ώστε οι νέοι άνθρωποι που είναι άνεργοί η κινδυνεύουν να μείνουν, να ενθαρρυνθούν και να καθοδηγηθούν από κατάλληλους συμβούλους εργασίας για να βελτιώσουν την εκπαίδευσή τους.  Να μπορούν οι ίδιοι οι άνεργοι να ψάξουν για να βρουν εργασία, (έτσι θα αισθάνονται και ενεργοί), με κατάλληλη καθοδήγηση και έλεγχο. Υποβοήθησή τους επίσης στο να γνωρίζουν και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους και τις παροχές.
    • Παράλληλη λειτουργία Παρατηρητηρίου απασχόλησης  και στενή συνεργασία με τους άνεργους, με στόχο τη σύζευξη της ζήτησης και της προσφοράς εργασίας.
    • Επέκταση των προγραμμάτων επιδότησης της επαγγελματικής κατάρτισης των ανέργων.
  • Ατομική καθοδήγηση και της συμβουλευτική αρωγή των μακροχρόνια ανέργων από τις Δημόσιες Υπηρεσίες Απασχόλησης.
  • Τα σχολεία επαγγελματικής εκπαίδευσης πρέπει να βελτιωθούν: υψηλότερη ποιότητα και κλειστή συνεργασία με τις εταιρείες.
  • Δημιουργία οργανισμών με κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό και υποδομές για διευκόλυνση των ανέργων στην αναζήτηση και την εύρεση εργασίας και επανακατάρτιση σε τοπικό επίπεδο με στόχο την:
    • Συγκέντρωση όλων των ευκαιριών για εργασία στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα
    • Συμβουλευτική υποστήριξη για αιτήσεις εργασίας, βιογραφικά, συνεντεύξεις κ.λπ.
    • Συμβουλευτική υποστήριξη για πρόσβαση σε προγράμματα κατάρτισης, εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης
    • Συγκέντρωση όλων των ευκαιριών χρηματοδότησης των επιχειρήσεων για κατάρτιση, προσλήψεις και άλλα μέτρα υποστήριξης της εργασίας.
  • Να ενισχυθούν και να πολλαπλασιαστούν τα προγράμματα Stage (προγράμματα εργασιακής εμπειρίας).
  • Σχεδιασμός και προκήρυξη εξειδικευμένων προγραμμάτων «Δεύτερης Ευκαιρίας» για την απασχόληση εμπόρων που κλείνουν τις επιχειρήσεις τους, καθώς και διερεύνηση της δυνατότητας για όσους από αυτούς είναι ηλικίας άνω των 55 ετών και διαθέτουν τις ελάχιστες προϋποθέσεις αριθμού ενσήμων και ετών ασφάλισης, να ενταχθούν σε προγράμματα πρόωρης συνταξιοδότησης.
  1. ΑΝΕΡΓΙΑ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΜΕΙΩΜΕΝΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ: ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η σειρά αυτών των μέτρων αναφέρεται στην ανάπτυξη που να ευνοεί την δημιουργία θέσεων εργασίας σε παραγωγικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας, σε αυτούς που έχουν εξαγωγική δυναμική, σε αυτούς που απασχολούν μεγάλο εργατικό δυναμικό και φέρνουν χρήματα  (τουρισμός, ναυτιλία, εξαγωγές, αγροτική παραγωγή, ενέργεια, παραγωγή υψηλής ποιότητας προϊόντων και αγαθών, υψηλή τεχνολογία και καινοτομία).
  • Ούτε ένα εκατοστό καλλιεργήσιμης γης ανεκμετάλλευτο: Παραχώρηση, με μικρό αντίτιμο, της ανεκμετάλλευτης κρατικής αγροτικής γης, 3 εκ. στρεμμάτων περίπου, σε νέους κυρίως καλλιεργητές. Παροχή βοήθειας και ενθάρρυνση να καλλιεργήσουν στις εκτάσεις αυτές εξαγώγιμα προϊόντα και ανταγωνιστικά, με νέες, φιλικές προς το περιβάλλον, καλλιεργητικές μεθόδους.
  • Εισαγωγή του θεσμού του “μερικώς εργαζομένου” σε ευαίσθητους τομείς της οικονομίας όπως ο τομέας των κατασκευών και του τουρισμού.”
  • Χορήγηση νομοθετικά της δυνατότητας αυτοδιαχείρισης από τους εργαζόμενους, των εγκαταλειμμένων επιχειρήσεων και παροχή τεχνικής βοήθειας από το κράτος για επανέναρξη λειτουργίας τους.
  • Καθιέρωση ρήτρας απασχόλησης για τα επιδοτούμενα επενδυτικά σχέδια του ιδιωτικού τομέα.
  • Κίνητρα στις ξενοδοχειακές μονάδες και προβολή από το υπουργείο τουρισμού διεθνώς των δυνατοτήτων, ώστε να παραμένουν ανοικτές και να παρέχουν τις υπηρεσίες τους και κατά τους χειμερινούς μήνες.
  • Σε τοπικό επίπεδο, κατάλληλος συντονισμός δράσεων ώστε:
    • Επιχειρηματίες που προσφέρουν δουλειά σε τοπικό επίπεδο να ελαφρύνονται από δημοτικά τέλη ή από άλλες δημοτικές & περιφερειακές επιβαρύνσεις για διάστημα δυο ετών.
    • Να γίνει πλήρης παραγωγική εκμετάλλευση κάθε εκατοστού ανεκμετάλλευτης παραγωγικής γης που ανήκει σε ΟΤΑ, θα βελτιώσει την παραγωγή και τις θέσεις εργασίας. Συνεργασία ΟΤΑ με την εκκλησία για διεύρυνση των αντίστοιχων δυνατοτήτων.
    • Συνδρομή από τη κυβέρνηση στους ΟΤΑ, ώστε να παρασχεθούν τεχνογνωσία, συμβουλές και καθοδήγηση από ειδικούς, στους νέους αλλά και στους παλαιούς αγρότες, ώστε να έχουν αποτελέσματα στις παραγωγικές δραστηριότητες. (π.χ. συνδρομή από γεωπόνους, κλπ).
    • Να βοηθηθούν οι οικογένειες με άνεργους γονείς και χωρίς άλλα εισοδήματα, ώστε να παραμένουν τα παιδιά τους στη περιοχή για σπουδές και θητεία, και να μειωθεί το οικογενειακό κόστος.
  • Ενίσχυση της διατηρήσιμης ανάπτυξης που να δημιουργεί πραγματικές θέσεις εργασίας και όχι κάθε ευκαιριακής επίπλαστης και παρασιτικής οικονομικής ανάπτυξης.
  • Προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων που θα δημιουργήσουν πραγματικές θέσεις εργασίας. Για να γίνει αυτό πρέπει να υπάρξει βελτίωση του περιβάλλοντος επιχειρηματικότητας ώστε να προσελκυσθούν όχι μόνο νέες παραγωγικές επενδύσεις, αλλά να διευκολυνθούν στη λειτουργία τους και οι παλιές επιχειρήσεις μεγάλες και μικρές.
  • Στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, και των τομέων της οικονομίας που διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα. Οι τομείς που μπορούν να απορροφήσουν μεγάλο εργατικό δυναμικό είναι ο κατασκευαστικός ο τουριστικός, η αγροτική παραγωγή και η μεταποίηση.
  • Να δοθούν φορολογικά και πολεοδομικά κίνητρα για επενδύσεις σε τομείς της οικονομίας οι οποίοι έχουν προοπτικές ανάπτυξης, όπως η Παιδεία, η Υγεία, η Τεχνολογία και η Έρευνα με την προϋπόθεση ότι δημιουργούν θέσεις εργασίας.
  • Προώθηση και κίνητρα στις νέες καθαρές τεχνολογίες για ενέργεια, που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν 20-25.000 θέσεις εργασίας.
  • Ενθάρρυνση ιδίως των ανέργων νέων, να ασχοληθούν με την δασοπονία, γιατί η χώρα μας βρίσκεται, σε προχωρημένο στάδιο ερημοποίησης. Η ανάγκη αναδασώσεων, και αποκατάστασης των αποψιλωμένων εκτάσεων, είναι επιτακτική. Στην ιδιοκτησία του ελληνικού Δημοσίου υπάρχουν δεκάδες εκατομμύρια στρέμματα αποψιλωμένων δασών και δασικών εκτάσεων. Σε μεγάλο μέρος απ’ αυτές τις εκτάσεις μπορούν να ξαναδημιουργηθούν δάση, βελτιώνοντας το περιβάλλον, δημιουργώντας εισόδημα, παρέχοντας απασχόληση σε ανέργους (ιδίως νέους), μειώνοντας τις δαπανηρές σε συνάλλαγμα εισαγωγές ξυλείας, σώζοντας τα εδάφη απ’ τη διάβρωση.
  • Οι πόροι για τέτοια προγράμματα μπορούν να βρεθούν απ’ το ΕΣΠΑ και από άλλα, κατάλληλα προσαρμοσμένα προγράμματα, καθώς και από τον σχετικό Κοινοτικό Κανονισμό, για την αναδάσωση από ιδιώτες, εγκαταλελειμμένων εκτάσεων.
  • Ανάπτυξη παράλληλων δράσεων και για την δασοκομία στα υπάρχοντα δάση, με σκοπό την αναβάθμισή τους (καλλιεργητικές υλοτομίες), την εκμετάλλευση και την σωτηρία τους από τις καταστροφικές πυρκαγιές, που οφείλονται εν πολλοίς στην υπέρμετρη συσσώρευση βιομάζας. Η βιομάζα, διαχειριζόμενη κατάλληλα, μπορεί να προσφέρει την πρώτη ύλη για παραγωγή ενέργειας, υποπροϊόντων ξυλείας (π.χ. ‘νοβοπάν’, κλπ) και πρώτη ύλη για την κτηνοτροφία Θα προσφέρει ουσιαστική προστασία απ’ τις πυρκαγιές στα δάση μας και δουλειά σε πολλούς νέους.
  • Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας των νέων με δημιουργία επενδυτικού ταμείου για όσους μπορούν και θέλουν να επενδύσουν ιδίως σε καινοτόμες υπηρεσίες και προϊόντα. Το ταμείο αυτό μπορεί να προικοδοτηθεί άμεσα από μικτά επενδυτικά κεφάλαια, (ιδιώτες, τράπεζες, κοινοτικά κεφάλαια), με ξεχωριστή πρόβλεψη ποσοστού του ΕΣΠΑ για την νεανική επιχειρηματικότητα. Θα πρέπει να υπάρξει κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για την συμμετοχή τραπεζικών κεφαλαίων και ιδιωτικών κεφαλαίων στα μικτά αυτά κεφάλαια.
  • Επανεκκίνηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων στους τομείς που διευκολύνεται η παραγωγικότητα και η ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας. Να δοθεί προτεραιότητα στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα.
  • Να λειτουργήσουν αποτελεσματικά τα τμήματα εμπορικών ακολούθων στις πρεσβείες και στα προξενεία μας σε άλλες χώρες, και να δημιουργηθούν κατάλληλες δομές και βάσεις δεδομένων για άμεση πληροφόρηση των Υπουργείων Ανάπτυξης και Εργασίας επί των αναγκών σε εργατικό δυναμικό που δημιουργούνται και επί των δυνατοτήτων απορρόφησης ελληνικού εργατικού δυναμικού σε άλλες περιοχές του κόσμου.
  1. ΑΝΕΡΓΙΑ ΤΡΙΒΗΣ
  • Ανανέωση της κάρτας των ανέργων στον ΟΑΕΔ κάθε εξάμηνο με υποχρέωση του άνεργου να αποδεικνύει στον ΟΑΕΔ ότι πραγματικά ψάχνει για εργασία, τι ενέργειες έκανε, ποιες συνεντεύξεις και ποιες εργασίες απέρριψε καθώς και ενημέρωση σε περίπτωση που βρει εργασία.
  • Δικαίωμα συμμετοχής σε προγράμματα της Εργατικής εστίας.
  • Δημιουργία υπηρεσίας ψυχολογικής στήριξης των ανέργων και των οικογενειών τους από ειδικούς επιστήμονες (κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους), ώστε να παραμείνουν ικανοί για ομαλή επανένταξη στην εργασία.
  • Απλοποίηση των προϋποθέσεων για τη χορήγηση του επιδόματος ανεργίας, επέκτασή του σε όσους έκλεισαν τα μαγαζιά τους με περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια.
  1. ΜΕΤΡΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΕΡΓΟΥΣ: για την αντιμετώπιση των ζωτικών προβλημάτων διαβίωσης τους μέχρι να επανενταχθούν.
  • Για όσους είναι άνεργοι χωρίς κανένα άλλο εισόδημα στην οικογένεια:
  • Ιατροφαρμακευτική κάλυψη στα μέλη της οικογένειας τους (που είναι στην επιμέλεια τους).
  • Δωρεάν χρήση των δημοσίων συγκοινωνιών.
  • Ρυθμίσεις για μείωση του κόστους των ΔΕΚΟ για όσους είναι άνεργοι και χωρίς άλλα εισοδήματα.
  • Κάλυψη των ενσήμων τους τον πρώτο χρόνο της ανεργίας.
  • Προσωρινή απαλλαγή τους από δημοτικά τέλη.
  • Ευνοϊκές ρυθμίσεις από τις Τράπεζες για «καθυστερημένα» δάνεια, κάρτες προς τους ανέργους. Αναστολή κατασχέσεων όσο διαρκεί η ανεργία.
  • Κάρτα ανέργων και απόρων για εκπτωτική πολιτική από τα καταστήματα που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα.
  • Δωρεάν παροχή πακέτου απαραίτητων σχολικών ειδών για τα ανήλικα παιδιά του.
  • Συντονισμό των κοινωνικών πολιτικών πρόνοιας μεταξύ των φορέων της περιοχής.
  1. ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΡΓΙΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΤΗΣ ΕΕ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ:
  • Να δημιουργηθεί φορέας ο οποίος συστηματικά και μεθοδικά θα καθοδηγεί ιδιωτικές μικρές επιχειρήσεις στο να συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα και να απορροφούν κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την ανάπτυξη.
  • Εκμετάλλευση των μέτρων για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων που διαμόρφωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τους νέους που είναι οι πλέον ευάλωτοι καικινδυνεύουν να περιθωριοποιηθούν:
  • Αξιοποίηση του προγράμματος «Εγγύηση για τη νεολαία», που διασφαλίζει ι σε όλους τους νέους, έως 25 ετών, ότι θα προσφέρεται μια ποιοτική θέση εργασίας,δυνατότητα συνέχισης της εκπαίδευσηςμαθητεία ή πρακτική άσκηση εντός τεσσάρων μηνών από την ολοκλήρωση του επίσημου προγράμματος σπουδών ή από την απώλεια θέσης εργασίας.
  • Το πρόγραμμα αυτό χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και η Επιτροπή προτείνει να ενσωματωθεί στις πολιτικές απασχόλησης των κρατών-μελών.
  • Απαιτείται η μεγαλύτερη δυνατή εμπλοκή και αξιοποίηση της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην υλοποίηση των κοινοτικών προγραμμάτων.
  • Πλήρη αξιοποίηση των παροχών των διαρθρωτικών ταμείων για τη μείωση της ανεργίας με την ενίσχυση της μετεκπαίδευσης των ανέργων και ιδιαίτερα της επαγγελματικής εκπαίδευσης των νέων.
  • Εκμετάλλευση της δυνατότητας που δημιουργεί η Επιτροπή σε συνεργασία με το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο για ένα νέο όργανο που θα προωθεί τις κοινωνικές επιχειρήσεις.
  • Προώθηση της στενής συνεργασίας με τους Κοινωνικούς Εταίρους, τις Υπηρεσίες Απασχόλησης, με ταυτόχρονη αξιοποίηση όλων των χρημάτων που διατίθενται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ).
  • Πλήρη εκμετάλλευση των προγραμμάτων ανταλλαγών μεταξύ των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων: η επαγγελματική κινητικότητα είναι σημαντικό βήμα για την πορεία ενοποίησης της Ευρώπης. Τα υπάρχοντα προγράμματα ανταλλαγών, όπως το “Leonardo da Vinci” μπορούν να επεκταθούν και να αυξηθούν.
  • Δημιουργία μιας πανευρωπαϊκής αγοράς εκπαίδευσης: Έχει διαπιστωθεί ότι ενώ σε ένα κράτος μέλος υπάρχει έλλειψη εργατικού δυναμικού, την ίδια στιγμή σε άλλα κράτη υπάρχει πλεόνασμα. Οι πληροφορίες αυτές για τη προσφορά και ζήτηση εργασίας, θα μπορούσαν να δημοσιοποιούνται σε μια διαδικτυακή διεύθυνση, ώστε να υπάρχει ο μέγιστος δυνατός συντονισμός μεταξύ των κρατών μελών ως προς το εργατικό δυναμικό».
  • Στενή συνεργασία με τους Έλληνες της ομογένειας: Οι Έλληνες επιχειρηματίες σε όλο το κόσμο θέλουν να βοηθήσουν την οικονομία της Ελλάδας να σταθεί στα πόδια της. Πολλοί είναι πρόθυμοι να προσφέρουν τις γνώσεις τους και θέσεις εργασίας . Απαιτείται η λειτουργία συντονιστικών οργάνων στις κατά τόπους πρεσβείες (εμπορικοί ακόλουθοι), οι οποίοι σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, μπορούν να βελτιώσουν την επικοινωνίας μαζί τους και να διευκολύνουν τις επιχειρηματικές ευκαιρίες και τη προσφορά θέσεων εργασίας.
  1. ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ.
Πέραν από όλα τα παραπάνω μέτρα, απαιτείται μία ιδιαίτερη στρατηγική για την αντιμετώπιση της ανεργίας στους νέους. Οι δράσεις και τα προγράμματα αυτά να αφορούν νέους απόφοιτους και άνεργα άτομα ηλικίας 18 -30 ετών:
Στόχοι της στρατηγικής αυτής να είναι:
  • Η συστηματική πληροφόρηση των νέων, για την αγορά εργασίας και για τις ευκαιρίες απόκτησης εργασιακής εμπειρίας.
  • Η μείωση του χρόνου εισόδου των αποφοίτων στην αγορά εργασίας μετά την απόκτηση του πτυχίου.
  • Η βελτίωση των επαγγελματικών εμπειριών των αποφοίτων που απασχολούνται με κατάλληλα προγράμματα σε επιχειρήσεις.
  • Η λειτουργία συντονιστικού φορέα (στις κατά τόπους υπηρεσίες και για την καταπολέμηση της ανεργίας), που να επιδιώκει τη δικτύωση επιχειρήσεων, φορέων, οργανισμών και υπηρεσιών που μπορούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα διευκόλυνσης των νέων να εκπαιδευτούν και να βρουν εργασία.
  • Η δραστηριοποίηση των τοπικών επιμελητηρίων, επαγγελματικών και εμπορικών συλλόγων για συνδρομή των κατά τόπου υπηρεσιών για τη καταπολέμηση της ανεργίας στη πληροφόρηση, και στην εκπαίδευση των νέων αποφοίτων.
  • Η πλήρης αξιοποίηση όλων των διατιθέμενων ευρωπαϊκών πόρων και προγραμμάτων. Δεν πρέπει να χαθεί ούτε ένα ευρώ.