Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2015

«Ο Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία, τον οποίο εξήγγειλε η Κυβέρνηση, χρειάζεται εγκυρότητα, αξιοπιστία, σοβαρότητα, στοχοθέτηση και συνέπεια. Αυτά υπάρχουν; »

Ο Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία, τον οποίο εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, για να τελεσφορήσει απαιτεί χρονοδιάγραμμα, αξιόπιστους συνομιλητές, διατύπωση -με σαφήνεια και ειλικρίνεια- των αρχών, αξιών και των επιδιωκόμενων στόχων των αλλαγών επί των οποίων θα αναζητηθούν και θα δομηθούν ευρύτερες συναινέσεις. Η διασφάλιση όλων αυτών αποτελεί ευθύνη του προκαλούντος το διάλογο.

Εμείς, ως Επιτροπή Πρωτοβουλίας «Παιδεία 2015» είμαστε υπέρ του διαλόγου. Το τονίσαμε από την αρχή και καλέσαμε την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ να σταματήσει το ξήλωμα των μεταρρυθμίσεων της προηγούμενης περιόδου και να καλέσει όλους τους αρμόδιους παράγοντες σε διάλογο με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένους στόχους για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος και την εναρμόνισή του με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Η κατεύθυνση αυτή άλλωστε αποτελεί υποχρέωση της χώρας, αφού στο Μνημόνιο ΙΙΙ (ν. 4336/2015, ΦΕΚ 94/14-8-2015, τεύχος Α, σελ. 1026-1027), που φέρει την υπογραφή του κ. Τσίπρα, αναφέρεται ρητώς ότι η Ελλάδα δεσμεύεται ότι οι αρχές θα διασφαλίσουν τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του τομέα της Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της Ε.Ε. ως θεμέλιο της ευρύτερης στρατηγικής ανάπτυξης.

Στην προκείμενη περίπτωση έχουμε ως συνομιλητές μία κυβερνητική ηγεσία η οποία, χωρίς καμία διαδικασία διαλόγου, στους δέκα μήνες που βρίσκεται στην εξουσία κατάργησε σωρεία μεταρρυθμίσεων σε όλο το φάσμα του εκπαιδευτικού συστήματος. Χαρακτήρισε ρετσινιά την αριστεία και κατάργησε τα Πρότυπα-Πειραματικά Σχολεία, διέκοψε την εφαρμογή της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, προώθησε τον κομματικό έλεγχο της διοίκησης του εκπαιδευτικού συστήματος, κατάργησε την ηλεκτρονική ψηφοφορία για ανάδειξη μονοπρόσωπων οργάνων διοίκησης στα Πανεπιστήμια, ακρωτηρίασε τις αρμοδιότητες των Συμβουλίων Ιδρύματος των ΑΕΙ, περιορίζοντας την κοινωνική λογοδοσία των Ιδρυμάτων και κατόρθωσε να προσβάλει και να εκδιώξει απ΄ αυτά διακεκριμένους Έλληνες επιστήμονες του εξωτερικού. Όλα αυτά προκειμένου να ικανοποιήσει τις επιθυμίες και ιδεοληψίες των αριστεριστών συνδικαλιστών με τους οποίους συμπορεύεται εδώ και δεκαετίες, αλλά και των εκφραστών του βαθέος παρα-πανεπιστημίου και της παρα-εκπαίδευσης. Αυτών, που φοβούμενοι τα τελευταία χρόνια ότι κινδυνεύουν να χάσουν πολύτιμα προνόμια, πάλεψαν λυσσαλέα και με κάθε τρόπο για να μην ολοκληρωθούν οι μεταρρυθμίσεις. Εμβληματικοί εκπρόσωποι αυτών φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις του σκηνικού που στήνει αυτές τις μέρες η κυβέρνηση! Ένα ακόμα σημάδι που δείχνει ότι κάτι βαθιά και πολύπλευρα σάπιο όντως υπάρχει στο Βασίλειο της Δανιμαρκίας.
Τώρα, βλέποντας την παταγώδη αποτυχία της Κυβέρνησής του σε όλα τα μέτωπα, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να γαντζωθεί στην εξουσία, ο κύριος Τσίπρας καλεί την αντιπολίτευση να καταστεί συνυπεύθυνη στη σχεδιαζόμενη απ΄ αυτόν διάλυση του εκπαιδευτικού συστήματος – και όχι μόνο.

Η πλήρης αναξιοπιστία και ανεντιμότητα της Κυβέρνησης έχει πλέον γίνει ορατή σε όλους. Γι’ αυτό, αν η Κυβέρνηση ειλικρινά επιθυμεί εθνικό διάλογο για την Παιδεία, πρέπει να αποδείξει έμπρακτα τις προθέσεις της, ικανοποιώντας τις προϋποθέσεις που θα διασφαλίσουν μια ελάχιστη έστω πιθανότητα ο διάλογος να μην εξελιχθεί σε παρωδία. Ας αρχίσει αποσύροντας όλες τις νομοθετικές της πρωτοβουλίες, που ως επί το πλείστον έγιναν με τροπολογίες και Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, χωρίς κανένα διάλογο και συζήτηση και οι οποίες συνιστούν οπισθοδρομική και σκοτεινή αντιμεταρρύθμιση. Ας καταθέσει τις προτάσεις και τους στόχους της για τις εκπαιδευτικές αλλαγές, που προτίθεται να θέσει σε διάλογο με σκοπό την αναζήτηση συναινέσεων.