Πέμπτη, 22 Δεκεμβρίου 2016

ΓΙΟΡΤΙΝΟ ΤΡΑΠΕΖΙ:ΠΟΣΕΣ ΘΕΡΜΙΔΕΣ ΚΡΥΒΕΙ?

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Μάρθα Καΐτανίδη, Εύη Σάλτου
Έως και 6.000 θερμίδες κρύβονται στα χριστουγεννιάτικα πιάτα. Τι σημαίνει αυτό για το σωματικό βάρος; Πως σε ένα 24ωρο μπορεί να φορτωθεί κανείς με περίπου ένα κιλό. Και μπορεί η κατανάλωση γαλοπούλας να θεωρείται από αρκετούς λάιτ επιλογή και άρα αθώα, όμως οι διαιτολόγοι υπογραμμίζουν ότι στην πέτσα της κρύβονται τόσες θερμίδες όσες σε μία μερίδα χοιρινού!

Η λογική που ακολουθούν οι περισσότεροι είναι μεν σωστή, αλλά κρύβει διατροφικές παγίδες: η γαλοπούλα ανήκει στην ομάδα του λευκού κρέατος, ενώ το χοιρινό στην ομάδα του κόκκινου, συνεπώς η πρώτη επιλογή έχει λιγότερα λιπαρά. «Ωστόσο, επειδή είθισται στις γιορτές να τρώμε γαλοπούλα με πέτσα, αυτόματα αυξάνεται τόσο το θερμιδικό της περιεχόμενο όσο και τα λιπαρά και η χοληστερόλη», τονίζει στα «ΝΕΑ» ο διαιτολόγος- διατροφολόγος κ. Τάσος Παπαλαζάρου.

Μοιραία οι δύο παραδοσιακές συνταγές που αποτελούν τα κυρίως πιάτα των Χριστουγέννων ισοφαρίζουν σε θερμίδες. Η απόδειξη είναι ότι τα 100 γραμμάρια γαλοπούλας με πέτσα περιέχουν 189 θερμίδες. Η ίδια ποσότητα σε ψητό χοιρινό διαφέρει κατά μόλις μία θερμίδα...

Η λύση για εκείνους που επιθυμούν να αποφύγουν τα έξτρα λιπαρά κρύβεται στη γέμιση. Όταν η συζήτηση επικεντρώνεται στο κάστανο, οι ειδικοί δεν ξεχνούν να απαριθμήσουν τα οφέλη για την υγεία. «Το κάστανο είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σε βιταμίνη C και φυλλικό οξύ», συμπληρώνει ο κ. Παπαλαζάρου.

Η λίστα με τα συν ωστόσο σταματά απότομα, όταν φτάνει η σειρά της θερμιδικής αξίας: 100 γραμμάρια κάστανα εφοδιάζουν τον οργανισμό με 370 θερμίδες. Συνεπώς μία μερίδα γέμισης με κάστανα, ρύζι και κιμά εμπλουτίζει το πιάτο με πάνω από 300 θερμίδες.

Με μια πιο προσεκτική ματιά στο ευρετήριο των βιβλίων μαγειρικής μπορεί κανείς να εντοπίσει πιο ελαφριές συνταγές γέμισης που έχουν ως βασικά υλικά τα λαχανικά. Το πράσο, το σέλινο, τα μανιτάρια, τα κρεμμυδάκια και ο άνηθος νοστιμίζουν το κρέας, ενώ παράλληλα μειώνουν τις θερμίδες στο μισό (περίπου 180 θερμίδες).

Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες μετατρέπεται και η επιλογή ανάμεσα στις παραδοσιακές πίτες που συνηθίζεται να συμπεριλαμβάνονται στο εορταστικό μενού. Μέσα στο φύλλο της σπανακόπιτας κρύβονται αντιοξειδωτικές ουσίες, σίδηρος, βιταμίνη C και φυτικές ίνες. Ωστόσο, οι μαγείρισσες συνήθως προσθέτουν τυρί- όπως είναι για παράδειγμα η φέτα που είναι αρκετά λιπαρή- και συνεπώς αυξάνεται το περιεχόμενο σε λίπος και νάτριο.

Το αποτέλεσμα είναι να χωρίζουν μόλις 40 θερμίδες ένα κομμάτι σπανακόπιτας από ένα κομμάτι κρεατόπιτας. 


Το τσιμπολόγημα 
Οι διαιτολόγοι εξηγούν ότι η κατανάλωση φαγητού δεν περιορίζεται μόνο στο μεσημεριανό εορταστικό τραπέζι. Αντίθετα, το τσιμπολόγημα (ξηροί καρποί, γλυκά και μεζέδες) συνεχίζεται έως το βράδυ. Έρευνα που διεξήγαναν Βρετανοί ερευνητές του Πανεπιστημίου Leeds Μetropolitan έδειξε πως την ημέρα των Χριστουγέννων τα παιδιά καταναλώνουν σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερες θερμίδες από τις συνιστώμενες!

Πιο υγιεινή επιλογή τα μελομακάρονα από τους κουραμπιέδες
Κουραμπιέδες ή μελομακάρονα; Στο δίλημμα αυτό νικητής βγαίνει το δεύτερο χριστουγεννιάτικο γλύκισμα. Όπως επισημαίνει η διατροφολόγος κ. Κωσταλένια Καλλιανιώτη, τα δύο γλυκά δεν διαφέρουν τόσο πολύ στις θερμίδες- το πρώτο ενδέχεται να έχει λιγότερες ανά τεμάχιο (110)

παρά την άχνη ζάχαρη από τα μελομακάρονα (140). Έτσι, αυτό που κάνει τη διαφορά είναι τα υλικά.

«Το ελαιόλαδο, τα καρύδια και το μέλι καθιστούν τα μελομακάρονα πιο υγιεινή επιλογή σε σχέση με τους κουραμπιέδες που “κολυμπούν΄ στο βούτυρο και τη ζάχαρη. Το ελαιόλαδο μας εφοδιάζει με “καλά” μονοακόρεστα λιπαρά, βιταμίνη Ε και αντιοξειδωτικά, ενώ τα καρύδια προσφέρουν απαραίτητα πολυακόρεστα λιπαρά και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Αντίθετα, οι κουραμπιέδες είναι σαφώς πιο πλούσιοι σε κορεσμένα λιπαρά», προσθέτει.

Αυτό πάντως που τονίζουν οι ειδικοί είναι ότι σημαντικό ρόλο στα παραπάνω παίζει ο τρόπος παρασκευής του γλυκίσματος, από τον οποίο εξαρτάται και το πόσες θερμίδες θα περιέχουν.

Και αυτές δεν είναι οι μόνες γλυκές γεύσεις που σερβίρονται στο γιορτινό τραπέζι. Η βασιλόπιτα μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα παχυντική, εάν οι καταναλωτές δεν προσέξουν. Συνεπώς, το πρώτο πράγμα που συμβουλεύουν οι ειδικοί είναι να φτιάξουν με αγνά υλικά το παραδοσιακό γλυκό στην κουζίνα τους και να αποφύγουν τη βόλτα στον ζαχαροπλάστη.

Ακόμη και το είδος του γλυκού κρύβει διατροφικές παγίδες. Οι νοικοκυρές έχουν να επιλέξουν ανάμεσα στη βασιλόπιτα κέικ και στη βασιλόπιτα τσουρέκι. «Η πρώτη απαιτεί για την παρασκευή της σημαντικές ποσότητες βουτύρου και αυγών, με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα πλούσια σε θερμίδες και λιπαρά, ενώ ένα κομμάτι της μας δίνει περίπου 350 θερμίδες», δηλώνει η κ. Καλλιανιώτη.

Από την άλλη, η βασιλόπιτα τσουρέκι θεωρείται καλύτερη επιλογή, αφού για την προετοιμασία της απαιτείται πολύ λιγότερο βούτυρο, με αποτέλεσμα οι θερμίδες να μειώνονται στις 120 με 150.

Πηγή : ΤΑ ΝΕΑ