Σελίδες

Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2016

ΔΕΙΤΕ ΓΙΑΤΙ Η ΚΑΡΔΙΤΣΑ ♡ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΣ ΜΙΜΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΧΩΡΑ

Καρδίτσα: Το Άμστερνταμ της Ελλάδας- Το ποδηλατικό θαύμα της Ελληνικής πόλης προς μίμηση

Η πρώτη μου σκέψη για τον τίτλο αυτού του κειμένου, που αφορά το ποδήλατο στην Καρδίτσα, ήταν «το ποδηλατικό θαύμα της Καρδίτσας». 
Το ξανασκέφτηκα. Γιατί «ποδηλατικό θαύμα»; Δεν χρειάστηκαν υπερφυσικές ικανότητες για να γίνει ποδηλατούπολη η Καρδίτσα.
Του Μάνου Χαραλαμπάκη
Οι άνθρωποι της πόλης – η διοίκηση και οι κάτοικοι – ήθελαν να βάλουν το ποδήλατο στη ζωή τους. Και υλοποίησαν τις υποδομές πριν από περίπου μία 10ετία Έτσι απλά.
Σήμερα η Καρδίτσα είναι μία ποδηλατούπολη που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις όπου το ποδηλατο γνωρίζει μεγάλη εξάπλωση. Το παράδειγμά της μπορούν – και πρέπει, καιρός είναι – να ακολουθήσουν κι άλλες πόλεις στην Ελλάδα. Aλήθεια, η Αθήνα τι περιμένει για να αλλάξει;
Ενδεχομένως έχετε ακούσει και διαβάσει πολλά για την Καρδίτσα και το ποδήλατο: ότι είναι το «Άμστερνταμ της Ελλάδας». Ότι είναι μία πόλη επίπεδη, ιδανική για ποδήλατο. Εντάξει, Καρδίτσα και Άμστερνταμ έχουν τεράστιες διαφορές αλλά στη θεσσαλική πόλη οι λάτρεις του ποδηλάτου είναι…«βασιλιάδες», όπως και στην ολλανδική πόλη. Οι πολίτες μπορούν να κάνουν πετάλι με την ίδια άνεση και ασφάλεια όπως και στο Άμστερνταμ. Και μάλιστα όλοι. Νέοι, παιδιά, μεσήλικες, άνθρωποι της τρίτης ηλικίας.
Πριν από λίγες ημέρες οι «ορθοπεταλιές» είχαν την ευκαιρία να ποδηλατήσουν στους ποδηλατόδρομους της Καρδίτσας. Η εμπειρία συναρπαστική. Και ανέλπιστη συνάμα. Το ποδήλατο είναι κάτι παραπάνω από τρόπος ζωής για τους Καρδιτσιώτες. Είναι πανταχού παρόν μέσα στην πόλη. Το βοηθούν και οι γενναίες ποδηλατικές υποδομές που έχει φτιάξει ο δήμος. Οι ποδηλατόδρομοι. Οι θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων. Έτσι, οι κάτοικοι χρησιμοποιούν το ποδήλατο σε κάθε τους μετακίνηση. Για να πάνε στη δουλειά. Στο σχολείο. Για τα ψώνια. Για τη βόλτα. Το αγαπούν και το χαίρονται. Χάρη στο ποδήλατο και στο δίκτυο πεζοδρόμων η Καρδίτσα έχει γίνει μία ζωντανή πόλη. Με λιγοστά αυτοκίνητα – άρα λιγότερο καυσαέριο και ηχορρύπανση - στο κέντρο της. Αν δεν το δει κανείς όλο αυτό από κοντά δεν μπορεί να αντιληφθεί το βαθμό της εξάπλωσής του ποδηλάτου.
Πάρτε μία γεύση από το φωτορεπορτάζ στην ποδηλατούπολη της Καρδίτσας:
Οι ποδηλατόδρομοι
Το εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατόδρομων, συνολικά 14 χιλιομέτρων, που υπάρχει σε όλη την πόλη δίνει τη δυνατότητα στους κατοίκους και τους επισκέπτες να κάνουν ποδήλατο με ασφάλεια και άνεση. Να μην κινδυνεύουν από τα αυτοκίνητα. Κατασκευασμένοι με ειδική επίστρωση και χρωματισμό αλλά και πιο απλοί. Οδηγούν τους κατοίκους παντού.
Ποδήλατα παντού
Μόνο αν δει κανείς αυτή την εικόνα μπορεί να καταλάβει πόσο χρησιμοποιείται το ποδήλατο στην Καρδίτσα. Στις πιλοτές των πολυκατοικιών υπάρχουν δεκάδες ποδήλατα σταθμευμένα. Κι αυτό διότι τα χρησιμοποιούν όλοι! Ο μπαμπάς η μαμά, το παιδί. Ο παππούς. Ο καθένας το δικό του. Το άλλο εντυπωσιακό είναι πως είναι κλειδωμένα με τις πιο απλές κλειδαριές...
 
Μουσείο ποδηλάτου
Ολόκληρη η πόλη της Καρδίτσας αποτελεί ένα εν δυνάμει ποδηλατικό μουσείο. Οι κάτοικοι ανέκαθεν αγαπούσαν το ποδήλατο. Οι γηραιότεροι με τη βοήθεια των ποδηλατικών υποδομών εξακολουθούν να κυκλοφορούν με τα παλιά – ρετρό αλλά απολύτως λειτουργικά ποδήλατά τους.
 
Πετάλι παντός καιρού
Νόμιζα πως αυτό είναι κάτι που συμβαίνει μόνο στο Άμστερνταμ ή την Κοπεγχάγη. Εκεί, όταν ψιλοβρέχει οι πολίτες ανοίγουν την ομπρέλα τους και ποδηλατούν. Στο ‘να χέρι το τιμόνι στ’ άλλο χέρι την ομπρέλα. Δεν κινδυνεύουν διότι βρίσκονται στον ποδηλατόδρομο. Ε, το ίδιο γίνεται και στην Καρδίτσα: Μόλις ξεκίνησε η ψιχάλα οι κοπέλες της φωτογραφίας άνοιξαν την ομπρελίτσα τους και… έφυγαν με πετάλι.
 
Ενοικίαση ποδηλάτων
Το σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων που υπάρχει σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις – πλέον και σε αρκετές ελληνικές - εγκαταστάθηκε και στην Καρδίτσα. Τα μπλε ποδήλατα (Karditsa easy bike) προσφέρονται προς ενοικίαση στους κατοίκους και τους επισκέπτες με ηλεκτρονική ή πιστωτική κάρτα. Εδώ ο σταθμός στην Κεντρική Πλατεία.
 
Όλοι μπορούν να κάνουν ποδήλατο
Ο ηλικιωμένος κύριος στη φωτογραφία που ποδηλατεί με χαμόγελο είναι η απόδειξη. Αν προσφέρεις στους κατοίκους τη δυνατότητα να ποδηλατούν χωρίς να έχουν μπροστά τους εμπόδια, με ένα συνεχές δίκτυο ποδηλατόδρομων οι οποίοι είναι διαχωρισμένοι από τα αυτοκίνητα, τότε απλά έχεις κάνει το ποδήλατο προσιτό σε όλους!
 
Ποδηλατικές υποδομές
Μία ποδηλατούπολη πρέπει να διαθέτει όλες τις απαραίτητες ποδηλατικές υποδομές. Στην Καρδίτσα θα δείτε και φανάρια για το ποδήλατο.
Χαλαρές βόλτες
Για όσους θέλουν...χαλαρές πεταλιές υπάρχει πάντα το Παυσίλυπον. Το καταπράσινο πάρκο στην καρδιά της πόλης.
Ενας 30άρης στην Καρδίτσα έκανε το χόμπι του επάγγελμα και έγινε περιζήτητος -Φτιάχνει τα πιο ιδιαίτερα χειροποίητα ποδήλατα στη χώρα [εικόνες]







Ενας 30άρης στην Καρδίτσα έκανε το χόμπι του επάγγελμα και έγινε περιζήτητος -Φτιάχνει τα πιο ιδιαίτερα χειροποίητα ποδήλατα στη χώρα [εικόνες]

Το 70% των κατοίκων της Καρδίτσας χρησιμοποιούν ποδήλατα για τις μετακινήσεις τους. Ετσι η είδηση, ότι στην αυλή ενός σπιτιού αυτής της πόλης ένας νέος κατασκευάζει τα πιο ιδιαίτερα ποδήλατα που φτιάχνονται σε ολόκληρη τη χώρα, δεν ξαφνιάζει.

Ο λόγος για τον 30χρονο Βαγγέλη Κακαργιά ο οποίος πριν από μερικά χρόνια ξεκίνησε να πειραματίζεται στην αυλή του σπιτιού συναρμολογώντας σωλήνες, ρόδες και λοιπά εξαρτήματα ως... χόμπι και κατέληξε σήμερα να φτιάχνει τα πιο περιζήτητα χειροποίητα ποδήλατα στη χώρα.

Ο Βαγγέλης ίδρυσε πριν από περίπου τρία χρόνια την Curba Handmade Bicycles σχεδιάζοντας, κατασκευάζοντας αποκλειστικά στο χέρι ποδήλατα όλων σχεδόν των ειδών, δεχόμενος παραγγελίες από όλη την υπόλοιπη χώρα. Κάθε ποδήλατα κατασκευάζεται με βάση τα θέλω και τις απαιτήσεις του πελάτη, είναι φτιαγμένο εξολοκλήρου στο χέρι και... μοναδικό.

Οπως ο ίδιος έχει πει η δουλειά με τα ποδήλατα ξεκίνησε εντελώς τυχαία. Αρχικά ως μια δημιουργική ασχολία, καθώς αναπαλαίωνε παλιά ποδήλατα, και αργότερα η δημιουργία από το μηδέν. Σύμφωνα με τον Βαγγέλη, στο κάθε ποδήλατο που φτιάχνει εναποθέτει ένα κομμάτι του.

Ο 30χρονος δηλώνει αυτοδίδακτος, τόσο σχεδιαστικά όσο και κατασκευαστικά. Και πώς κατάφερε να μάθει να κατασκευάζει ποδήλατα; Με διάβασμα, ενημέρωση και... βιντεάκια με σχετικό περιεχόμενο από τα οποία παίρνει ιδέες και βλέπει τεχνικές που προσπαθεί στη συνέχεια να εφαρμόσει με πολύ μεράκι.
Μέχρι σήμερα ο Βαγγέλης Καρκαγιάς έχει κατασκευάσει πάνω από 30 ποδήλατα και φυσικά... συνεχίζει. Οσο για το αν καταφέρνει να ζει από το χόμπι του; Οχι εξολοκλήρου. Για αυτό δουλεύει περιστασιακά και ως DJ.

Καρδίτσα: Η «πόλη του ποδηλάτου» στολίζει με λουλούδια παλιά ποδήλατα

Καρδίτσα: Η «πόλη του ποδηλάτου» στολίζει με λουλούδια παλιά ποδήλατα
Να αξιοποιήσει παλιά ποδήλατα που οι δημότες του δήμου Καρδίτσας, θέλουν να πετάξουν και να τα μετατρέψει σε «ποδηλατογλάστρες» που θα τοποθετηθούν σε διάφορα σημεία, ενισχύοντας τον χαρακτήρα της πόλης ως "πόλη του ποδηλάτου", σχεδιάζει ο δήμος Καρδίτσας.

Ήδη οι δυο πρώτες τέτοιες παρεμβάσεις με τον ανθοστολισμό δυο παλιών ποδηλάτων («ποδηλατογλάστρες», όπως τις ονομάζει ο δήμος), έχουν αποστάσει θετικά σχόλια κατοίκων και επισκεπτών της Καρδίτσας. Έχουν τοποθετηθεί εδώ και λίγους μήνες σε αντίστοιχα παρτέρια μπροστά από το Δημαρχείο και στον κεντρικό πεζόδρομο, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση από το δήμο Καρδίτσας.


Οι ποδηλατογλάστρες ήταν δωρεά της ομάδας πολιτών "Ποδηλατάδα Παλαμά" που θέλησαν με αυτή την πρωτοβουλία τους να συμβάλουν στην περαιτέρω ανάδειξη της Καρδίτσας ως πανελλαδικό, αλλά και πανευρωπαϊκό σημείο αναφοράς της χρήσης του ποδηλάτου.

Η τοποθέτηση των δύο ποδηλάτων και ο "ανθοστολισμός" τους με φροντίδα της Υπηρεσίας Πρασίνου του δήμου αναβάθμισε αισθητικά τα δύο σημεία, γι' αυτό και η δημοτική Αρχή σχεδιάζει να πραγματοποιήσει και άλλες τέτοιες παρεμβάσεις στοχεύοντας να ενισχύσει και με αυτόν τον τρόπο τον χαρακτήρα της πόλης ως "πόλη του ποδηλάτου".