Δωδεκάνησα, Αρκαδία, Καρδίτσα, αλλά και Φθιώτιδα, όπου κατασκευάστηκε ο αυτοκινητόδρομος που παρακάμπτει το πέταλο του Μαλιακού, είναι οι νομοί, που έρχονται πρώτοι στη λίστα με τις πιο επικίνδυνες περιοχές της χώρας, βάσει των στατιστικών στοιχείων, που αφορούν στα τροχαία ατυχήματα του 2010.....
Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα της ετήσιας έκθεσης του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, που δημοσιεύει το Βήμα (19/03) και αναφέρεται στο χαρακτηρισμό της επικινδυνότητας και την ταξινόμηση των νομών της Ελλάδας ανάλογα με τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στα όριά τους.
Η έρευνα έγινε από τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης και διευθυντή του Εργαστηρίου κ. Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, τον Διδάκτορα κ. Μιχαήλ Νικολαράκη και τον Επίκουρο Καθηγητή κ. Μιχάλη Δούμπο.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, το 2010 καταγράφηκε μείωση σε σχέση με το 2009 μόνο στα θανατηφόρα ατυχήματα και στους νεκρούς.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες σημειώθηκαν αυξήσεις με τη μεγαλύτερη (5,1%) στους σοβαρά τραυματίες. Συνολικά έγιναν 297 περισσότερα ατυχήματα και οι παθόντες αυξήθηκαν κατά 244 άτομα σε σχέση με το 2009. Σημειώνεται ακόμη ότι οι μειώσεις δεν ήταν ομοιόμορφες σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος, καθώς σε 12 νομούς διαπιστώθηκε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες ατυχημάτων και παθόντων.
Οπως επισημαίνει ο κ. Κ. Ζοπουνίδης «η μείωση κατά 10% περίπου στην κατανάλωση της αγοράς των καυσίμων (9,5% οι βενζίνες και 11% το πετρέλαιο κίνησης), μπορεί να αντιστοιχηθεί σε μείωση κατά 10% περίπου των διανυθέντων χιλιομέτρων κάθε οχήματος σε σχέση με το 2009». Προσθέτει ότι «αν λοιπόν γίνει αναγωγή των δεδομένων του 2010 τότε θα έπρεπε σε όλα τα ατυχήματα και τους παθόντες να είχαμε μείωση κατά 10% για να είμαστε στα επίπεδα του 2009, πράγμα όμως που δεν συνέβη». Ο καθηγητής του Πολυτεχνείου της Κρήτης, συμπληρώνει ότι «η μείωση των διανυθέτνων χιλιομέτρων συνεπάγεται και κυκλοφορία λιγότερων οχημάτων ιδιαίτερα στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, άρα λιγότερο κυκλοφοριακό φόρτο».
Αναφορικά με τη λίστα των πιο επικίνδυνων νομών με βάση τα τροχαία ατυχήματα που έγιναν το 2010 πρώτος είναι ο νομός Δωδεκανήσου, ο οποίος μάλιστα ανέβηκε 19 θέσεις σε σχέση με το 2009.
Ενδεικτικά στα νησιά του νοτιοανατολικού Αιγαίου καταγράφηκαν 38 νεκροί (αύξηση 19%), 71 σοβαρά τραυματίες (αύξηση 77%) και 314 ελαφρά (αύξηση 68%). Οπως αναφέρεται στην έρευνα «ο νομός χρειάζεται περισσότερη μελέτη λόγω της νησιωτικής μορφολογίας του για να διαπιστωθεί σε ποιο νησί υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα ώστε να ληφθούν μέτρα άμεσης προτεραιότητας. Επίσης πρέπει να μελετηθεί ποια χρονική περίοδο γίνονται τα ατυχήματα, αν πρόκειται για την καλοκαιρινή περίοδο να προβλεφθεί ενημέρωση για τους κινδύνους που διατρέχουν οι επισκέπτες - παραθεριστές».
Στη 2η θέση επέστρεψε ο νομός Φθιώτιδας. Οι ερευνητές σημειώνουν η ολοκλήρωση των έργων στο πέταλο του Μαλιακού βελτίωσε την κατάσταση της οδικής ασφάλειας αλλά όχι στον αναμενόμενο βαθμό ενώ ο αριθμός των νεκρών έχει περιοριστεί σε σχέση με το παρελθόν αλλά παραμένει μεγάλος.
Στην επόμενη θέση βρίσκεται ο νομός Αρκαδίας από την 15η του 2009, με 18 νεκρούς, 28 σοβαρά τραυματίες και 202 ελαφρά. Το σύνολο των παθόντων είναι 248 άτομα που χαρακτηρίζεται υπερβολικά μεγάλος αριθμός για τα δεδομένα του νομού.
Στην 4η θέση είναι ο νομός Καρδίτσας και στην 5η η Αττική από την 2η που ήταν πριν δύο χρόνια. Αυτό οφείλεται στο γεγονός της μείωσης του αριθμού των ατυχημάτων και των παθόντων. Ωστόσο οι καθηγητές του Πολυτεχνείου Κρήτης κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας ότι «οι μικρές μειώσεις που έγιναν στην Αθήνα δεν βελτιώνουν καθόλου την επικινδυνότητα που υπάρχει στους δρόμους της και χρειάζεται να ληφθούν γενναίες και δραστικές αποφάσεις».
Επιπλέον, στην έκθεση τονίζεται πως γενικότερα το 2010 οι επιδόσεις της χώρας μας σχετικά με την οδική ασφάλεια κρίνονται αρνητικές ενώ για να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης των νεκρών κάτω των 1.000 ατόμων ετησίως, «θα πρέπει να εκπονηθεί και εφαρμοσθεί συγκεκριμένο σχέδιο που θα προβλέπει ανά περιοχή και κατηγορία ατυχήματος τις μειώσεις που πρέπει να γίνουν καθώς και τους επιμέρους στόχους».
Επισημαίνεται ακόμη ότι το μέτρο της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων για την ανανέωση του στόλου και την κυκλοφορία ασφαλέστερων οχημάτων θα βοηθήσει ενώ ζητείται να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης κυρίως σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου αλλά και μέσα στις πόλεις.
http://www.on-news.gr/2011/03/blog-post_6617.html
Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα της ετήσιας έκθεσης του Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, που δημοσιεύει το Βήμα (19/03) και αναφέρεται στο χαρακτηρισμό της επικινδυνότητας και την ταξινόμηση των νομών της Ελλάδας ανάλογα με τα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στα όριά τους.
Η έρευνα έγινε από τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης και διευθυντή του Εργαστηρίου κ. Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, τον Διδάκτορα κ. Μιχαήλ Νικολαράκη και τον Επίκουρο Καθηγητή κ. Μιχάλη Δούμπο.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, το 2010 καταγράφηκε μείωση σε σχέση με το 2009 μόνο στα θανατηφόρα ατυχήματα και στους νεκρούς.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες σημειώθηκαν αυξήσεις με τη μεγαλύτερη (5,1%) στους σοβαρά τραυματίες. Συνολικά έγιναν 297 περισσότερα ατυχήματα και οι παθόντες αυξήθηκαν κατά 244 άτομα σε σχέση με το 2009. Σημειώνεται ακόμη ότι οι μειώσεις δεν ήταν ομοιόμορφες σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος, καθώς σε 12 νομούς διαπιστώθηκε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες ατυχημάτων και παθόντων.
Οπως επισημαίνει ο κ. Κ. Ζοπουνίδης «η μείωση κατά 10% περίπου στην κατανάλωση της αγοράς των καυσίμων (9,5% οι βενζίνες και 11% το πετρέλαιο κίνησης), μπορεί να αντιστοιχηθεί σε μείωση κατά 10% περίπου των διανυθέντων χιλιομέτρων κάθε οχήματος σε σχέση με το 2009». Προσθέτει ότι «αν λοιπόν γίνει αναγωγή των δεδομένων του 2010 τότε θα έπρεπε σε όλα τα ατυχήματα και τους παθόντες να είχαμε μείωση κατά 10% για να είμαστε στα επίπεδα του 2009, πράγμα όμως που δεν συνέβη». Ο καθηγητής του Πολυτεχνείου της Κρήτης, συμπληρώνει ότι «η μείωση των διανυθέτνων χιλιομέτρων συνεπάγεται και κυκλοφορία λιγότερων οχημάτων ιδιαίτερα στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, άρα λιγότερο κυκλοφοριακό φόρτο».
Αναφορικά με τη λίστα των πιο επικίνδυνων νομών με βάση τα τροχαία ατυχήματα που έγιναν το 2010 πρώτος είναι ο νομός Δωδεκανήσου, ο οποίος μάλιστα ανέβηκε 19 θέσεις σε σχέση με το 2009.
Ενδεικτικά στα νησιά του νοτιοανατολικού Αιγαίου καταγράφηκαν 38 νεκροί (αύξηση 19%), 71 σοβαρά τραυματίες (αύξηση 77%) και 314 ελαφρά (αύξηση 68%). Οπως αναφέρεται στην έρευνα «ο νομός χρειάζεται περισσότερη μελέτη λόγω της νησιωτικής μορφολογίας του για να διαπιστωθεί σε ποιο νησί υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα ώστε να ληφθούν μέτρα άμεσης προτεραιότητας. Επίσης πρέπει να μελετηθεί ποια χρονική περίοδο γίνονται τα ατυχήματα, αν πρόκειται για την καλοκαιρινή περίοδο να προβλεφθεί ενημέρωση για τους κινδύνους που διατρέχουν οι επισκέπτες - παραθεριστές».
Στη 2η θέση επέστρεψε ο νομός Φθιώτιδας. Οι ερευνητές σημειώνουν η ολοκλήρωση των έργων στο πέταλο του Μαλιακού βελτίωσε την κατάσταση της οδικής ασφάλειας αλλά όχι στον αναμενόμενο βαθμό ενώ ο αριθμός των νεκρών έχει περιοριστεί σε σχέση με το παρελθόν αλλά παραμένει μεγάλος.
Στην επόμενη θέση βρίσκεται ο νομός Αρκαδίας από την 15η του 2009, με 18 νεκρούς, 28 σοβαρά τραυματίες και 202 ελαφρά. Το σύνολο των παθόντων είναι 248 άτομα που χαρακτηρίζεται υπερβολικά μεγάλος αριθμός για τα δεδομένα του νομού.
Στην 4η θέση είναι ο νομός Καρδίτσας και στην 5η η Αττική από την 2η που ήταν πριν δύο χρόνια. Αυτό οφείλεται στο γεγονός της μείωσης του αριθμού των ατυχημάτων και των παθόντων. Ωστόσο οι καθηγητές του Πολυτεχνείου Κρήτης κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας ότι «οι μικρές μειώσεις που έγιναν στην Αθήνα δεν βελτιώνουν καθόλου την επικινδυνότητα που υπάρχει στους δρόμους της και χρειάζεται να ληφθούν γενναίες και δραστικές αποφάσεις».
Επιπλέον, στην έκθεση τονίζεται πως γενικότερα το 2010 οι επιδόσεις της χώρας μας σχετικά με την οδική ασφάλεια κρίνονται αρνητικές ενώ για να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης των νεκρών κάτω των 1.000 ατόμων ετησίως, «θα πρέπει να εκπονηθεί και εφαρμοσθεί συγκεκριμένο σχέδιο που θα προβλέπει ανά περιοχή και κατηγορία ατυχήματος τις μειώσεις που πρέπει να γίνουν καθώς και τους επιμέρους στόχους».
Επισημαίνεται ακόμη ότι το μέτρο της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων για την ανανέωση του στόλου και την κυκλοφορία ασφαλέστερων οχημάτων θα βοηθήσει ενώ ζητείται να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης κυρίως σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου αλλά και μέσα στις πόλεις.
http://www.on-news.gr/2011/03/blog-post_6617.html