Η σχολική επίδοση ενός μαθητή φαίνεται τελικά ότι εξαρτάται από απρόσμενους παράγοντες. Μια νέα ισπανική επιστημονική έρευνα διαπίστωσε ότι τα κορίτσια, αλλά όχι τα αγόρια, που πάνε στο σχολείο με τα πόδια ή με το ποδήλατό τους ....
και δεν τους μεταφέρει το σχολικό ή το αυτοκίνητο των γονιών τους, τα πάνε καλύτερα στα τεστ τόσο τα γλωσσικά όσο και των μαθηματικών. Μάλιστα, όσο πιο μακριά είναι το σχολείο από το σπίτι, άρα όση περισσότερη ώρα κάνουν περπάτημα ή ποδήλατο, τόσο πιο ψηλές είναι οι επιδόσεις τους.
και δεν τους μεταφέρει το σχολικό ή το αυτοκίνητο των γονιών τους, τα πάνε καλύτερα στα τεστ τόσο τα γλωσσικά όσο και των μαθηματικών. Μάλιστα, όσο πιο μακριά είναι το σχολείο από το σπίτι, άρα όση περισσότερη ώρα κάνουν περπάτημα ή ποδήλατο, τόσο πιο ψηλές είναι οι επιδόσεις τους.
Οι επιστήμονες του Ισπανικού Εθνικού Συμβουλίου Ερευνών και του Αυτόνομου Πανεπιστημίου της Μαδρίτης, υπό τον Ντέιβιντ Μαρτίνεθ-Γκόμεθ, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο περιοδικό παιδιατρικής "Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine" του Αμερικανικού Ιατρικού Συλλόγου, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ, δεν έχουν ακόμα ξεκαθαρίσει για ποιο λόγο συμβαίνει κάτι τέτοιο και πόσο ρόλο παίζει η πρωινή σωματική άσκηση μέχρι να φτάσει μια μαθήτρια στο σχολείο της.
Η νέα μελέτη πάντως ενισχύει την αντίληψη ότι τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να κάνουν κάποιου είδους φυσική άσκηση επί τουλάχιστον μια ώρα τη μέρα, κάτι όμως που πολύ λίγοι μαθητές σε όλο τον κόσμο μπορούν να κάνουν εξαιτίας του φόρτου των μαθημάτων τους.
Ο εφηβικός εγκέφαλος βρίσκεται σε μια περίοδο σημαντικών δομικών και λειτουργικών αλλαγών και πολλοί επιστήμονες πιστεύουν ότι η σωματική άσκηση έχει θετική επίπτωση στο νοητικό επίπεδο του νέου, αιματώνοντας καλύτερα τον εγκέφαλο και βελτιώνοντας την ικανότητα συγκέντρωσης, την μνήμη και άλλες νοητικές λειτουργίες. Φέτος, μια άλλη μεγάλη ισπανική έρευνα σε εφήβους είχε διαπιστώσει ότι όσοι ασκούνται περισσότερο εκτός σχολείου, τα καταφέρνουν καλύτερα στα νοητικά τεστ.
Η νέα μελέτη, που αφορούσε 1.700 εφήβους κατοίκους πόλεων (από τους οποίους το 65% περίπου πήγαινε στο σχολείο με τα πόδια ή με ποδήλατο), διαπίστωσε τη σχέση ανάμεσα στον τρόπο μετάβασης στο σχολείο και τις νοητικές επιδόσεις, ιδίως για τα κορίτσια, ενώ δεν μπόρεσε να εξηγήσει γιατί τα αγόρια δεν φαίνεται να ωφελούνται εξίσου από το περπάτημα ή το ποδήλατο. Μια ανάλογη σουηδική μελέτη έχει καταλήξει σε παρόμοια συμπεράσματα.
Μια πιθανή ερμηνεία είναι ότι, ούτως ή άλλως, τα αγόρια ασκούνται γενικά περισσότερο από τα κορίτσια, συνεπώς δεν έχουν να κερδίσουν κάτι παραπάνω από το περπάτημα ή το ποδήλατο μέχρι το σχολείο. Εναλλακτικά, σύμφωνα με τους ερευνητές, μπορεί ο εγκέφαλος των κοριτσιών να αντιδρά διαφορετικά από των αγοριών στην έξτρα σωματική άσκηση του πρωινού. Μπορεί επίσης να παίζει ρόλο ότι το πρωινό περπάτημα δίνει χρόνο στα κορίτσια (αλλά γιατί όχι και στα αγόρια;) να σκεφτούν και να προετοιμαστούν νοητικά για την μέρα που ακολουθεί στο σχολείο.
Βέβαια, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι εξαρτάται μέσα από τι είδους περιβάλλον πρέπει να περάσουν οι νέοι. Μια θορυβώδης, ρυπογόνα ή επικίνδυνη γειτονία δεν μπορεί να έχει την ίδια ευεργετική επίδραση με μια ήσυχη, πράσινη και ασφαλή περιοχή.
Η νέα μελέτη πάντως ενισχύει την αντίληψη ότι τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να κάνουν κάποιου είδους φυσική άσκηση επί τουλάχιστον μια ώρα τη μέρα, κάτι όμως που πολύ λίγοι μαθητές σε όλο τον κόσμο μπορούν να κάνουν εξαιτίας του φόρτου των μαθημάτων τους.
Ο εφηβικός εγκέφαλος βρίσκεται σε μια περίοδο σημαντικών δομικών και λειτουργικών αλλαγών και πολλοί επιστήμονες πιστεύουν ότι η σωματική άσκηση έχει θετική επίπτωση στο νοητικό επίπεδο του νέου, αιματώνοντας καλύτερα τον εγκέφαλο και βελτιώνοντας την ικανότητα συγκέντρωσης, την μνήμη και άλλες νοητικές λειτουργίες. Φέτος, μια άλλη μεγάλη ισπανική έρευνα σε εφήβους είχε διαπιστώσει ότι όσοι ασκούνται περισσότερο εκτός σχολείου, τα καταφέρνουν καλύτερα στα νοητικά τεστ.
Η νέα μελέτη, που αφορούσε 1.700 εφήβους κατοίκους πόλεων (από τους οποίους το 65% περίπου πήγαινε στο σχολείο με τα πόδια ή με ποδήλατο), διαπίστωσε τη σχέση ανάμεσα στον τρόπο μετάβασης στο σχολείο και τις νοητικές επιδόσεις, ιδίως για τα κορίτσια, ενώ δεν μπόρεσε να εξηγήσει γιατί τα αγόρια δεν φαίνεται να ωφελούνται εξίσου από το περπάτημα ή το ποδήλατο. Μια ανάλογη σουηδική μελέτη έχει καταλήξει σε παρόμοια συμπεράσματα.
Μια πιθανή ερμηνεία είναι ότι, ούτως ή άλλως, τα αγόρια ασκούνται γενικά περισσότερο από τα κορίτσια, συνεπώς δεν έχουν να κερδίσουν κάτι παραπάνω από το περπάτημα ή το ποδήλατο μέχρι το σχολείο. Εναλλακτικά, σύμφωνα με τους ερευνητές, μπορεί ο εγκέφαλος των κοριτσιών να αντιδρά διαφορετικά από των αγοριών στην έξτρα σωματική άσκηση του πρωινού. Μπορεί επίσης να παίζει ρόλο ότι το πρωινό περπάτημα δίνει χρόνο στα κορίτσια (αλλά γιατί όχι και στα αγόρια;) να σκεφτούν και να προετοιμαστούν νοητικά για την μέρα που ακολουθεί στο σχολείο.
Βέβαια, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι εξαρτάται μέσα από τι είδους περιβάλλον πρέπει να περάσουν οι νέοι. Μια θορυβώδης, ρυπογόνα ή επικίνδυνη γειτονία δεν μπορεί να έχει την ίδια ευεργετική επίδραση με μια ήσυχη, πράσινη και ασφαλή περιοχή.