Σημαντικές αλλαγές στο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια
εμπεριέχουν οι προτάσεις που παρουσίασε η επιστημονική ομάδα του
υπουργείου Παιδείας στη Διακομματική Επιτροπή.
Μεταξύ των προτάσεων είναι η αλλαγή στο περιεχόμενο των εξετάσεων πρόσβασης στα πανεπιστήμια, που θα δίδουν έμφαση στη γνώση και στις δεξιότητες των υποψηφίων. Οι αλλαγές θα επιλέγουν την ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους πορεία με βάση τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.
Επίσης, τα ΑΕΙ θα μετέχουν στη διαμόρφωση των προϋποθέσεων βάσει των οποίων ένας υποψήφιος θα παρακολουθεί τα προγράμματα σπουδών, ενώ για τμήματα χαμηλής ζήτησης, με κενές θέσεις, θα υπάρχει δυνατότητα εισαγωγής χωρίς εξετάσεις.
Παράλληλα, καθιερώνεται το Εθνικό Απολυτήριο με ισχύ, ενώ οι μαθητές θα μπορούν να προετοιμάζονται για τις εξετάσεις εντός σχολείου, με τα μαθήματα εμβάθυνσης.
«Ελλάδα δεν σημαίνει μόνο PSI»
Μιλώντας στα μέλη της Διακομματικής Επιτροπής, η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου τόνισε ότι « Ελλάδα αυτή τη στιγμή δεν σημαίνει μόνο PSI και προβλήματα στην οικονομία. Στην Παιδεία υπάρχει ανάγκη μεταρρύθμισης σε όλα τα επίπεδα και κάθε μέρα που χάνεται, την «πληρώνουμε» με χρόνια». Επίσης, η κ. Διαμαντοπούλου έδωσε έμφαση στο καλό κλίμα συνεργασίας και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ των κομμάτων και των μελών της Διακομματικής Επιτροπής, προσθέτοντας ότι στο χώρο της Παιδείας, η εθνική συνεννόηση είναι «απόλυτη προϋπόθεση».
Η εφαρμογή του νέου συστήματος θα ξεκινήσει από τους μαθητές που σήμερα φοιτούν στην Γ' Γυμνασίου.
Το νέο σύστημα πρόσβασης
Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου, για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια, τα υπό εξέταση μαθήματα θα είναι 3-5, ενώ τα τμήματα των ΑΕΙ θα καθορίζουν το συντελεστή βαρύτητας σε κάθε μάθημα.
Οι μαθητές θα εξετάζονται σε δύο ομάδες θεμάτων: για το απολυτήριο, που θα είναι 8 κοινά μαθήματα για όλους τους μαθητές πανελλαδικά, και για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ως εκ τούτου, οι μαθητές που δεν επιθυμούν να εισαχθούν στην Ανώτατη Εκπαίδευση δεν θα λαμβάνουν μέρος στην εξέταση της δεύτερης ομάδας θεμάτων, ενώ για τα τμήματα με χαμηλή χαμηλή ζήτηση προτείνεται εισαγωγή χωρίς εξετάσεις.
Για το νέο Λύκειο
Οι προτάσεις του υπουργείου για το νέο Λύκειο περιλαμβάνουν αναδιάταξη του αριθμού των μαθημάτων και ανακαθορισμό του περιεχομένου και του τρόπου διδασκαλίας τους, ενώ καθιερώνονται και μαθήματα και επιλογής.
Υποχρεωτικά, οι μαθητές θα παρακολουθούν τα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας (Νέα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία-Λογοτεχνία), Ιστορία και Μαθηματικά.
Επίσης, εισάγεται η «ερευνητική» ή «συνθετική εργασία» (αγγλικά Project), ως διακριτή ενότητα του προγράμματος σπουδών, με στόχο οι μαθητές να αποκτήσουν εμπειρία διαχείρισης μαθησιακών έργων ανοιχτού τύπου. Η ερευνητική εργασία είναι υποχρεωτική, ο αξιολογείται αυτόνομα και ο βαθμός της προσμετράται ισότιμα με τους βαθμούς των υπόλοιπων μαθημάτων.
Α' Λυκείου
Η Α' Λυκείου αποτελεί τάξη Γενικής Παιδείας, ωστόσο οι μαθητές θα μπορούν να εκπονήσουν την ερευνητική εργασία με θέμα που θα επιλεγεί από τις εξής κατηγορίες: Ανθρωπιστικές ή τις Κοινωνικές Επιστήμες, Τέχνη και Πολιτισμό, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες ή Τεχνολογία, Περιβάλλον και Αειφόρο Ανάπτυξη ή σε συνδυασμό των ανωτέρω.
Ο αριθμός των μαθημάτων από 16 μειώνεται σε 8, που θα ενταχθούν σε γνωστικά αντικείμενα.
1. δημιουργείται ενιαίος τίτλος «Ελληνική Γλώσσα (Αρχαία και Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία)», με διακριτά μαθήματα την «Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία», τη «Νεοελληνική Γλώσσα» και τη «Νεοελληνική Λογοτεχνία», για να αναδεικνύεται ο πλούτος και η εσωτερική συνοχή, η ιστορική συνέχεια και η εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας και γραμματείας.
2. ενοποιούνται τα μέχρι σήμερα ανεξάρτητα μαθήματα της «Άλγεβρας» και της «Γεωμετρίας» σε ένα ενιαίο τίτλο «Μαθηματικά».
3. δημιουργείται ενιαίος τίτλος «Φυσικές Επιστήμες», με διακριτά μαθήματα τη «Φυσική», τη «Χημεία», και τη «Βιολογία» (η τελευταία αποτελεί καινοτόμο προσθήκη στην Α' Λυκείου).
4. το μάθημα της «Τεχνολογίας» ενσωματώνεται στην «ερευνητική εργασία». Οι Νέες Τεχνολογίες ενσωματώνονται πλήρως και ουσιαστικά σε όλα τα μαθήματα.
5. το μάθημα «Αρχές Οικονομίας» μεταφέρεται στη Β' Λυκείου, σε ηλικία που οι μαθητές έχουν αποκτήσει περισσότερα ερεθίσματα και ενδιαφέρον, για να αντιλαμβάνονται τα οικονομικά φαινόμενα.
6. o «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός», θα αναβαθμιστεί.
7. οι μαθητές θα πρέπει να επιλέξουν «ερευνητική εργασία», η οποία αξιολογείται και βαθμολογείται ισότιμα προς όλα τα άλλα μαθήματα.
Β' Λυκείου
Στη Β' Λυκείου υπάρχουν διάφορες επιλογές. Οι μαθητές θα μπορούν να επιλέγουν έναν αριθμό μαθημάτων από τις κλασικές και τις ανθρωπιστικές επιστήμες, από τις επιστήμες τις θετικές, τις τεχνολογικές και εκείνες της υγείας. Ωστόσο, οι επιλογές των μαθητών θα έχουν σημαντικό βαθμό ευελιξίας.
Ο αριθμός των μαθημάτων μειώνεται στα 12, έναντι 15, ένας αριθμός σταθερός και ανεξάρτητος από τη σύνθεση μαθημάτων που επιλέγονται.
Γ' Λυκείου
Στην Γ' Λυκείου, οι μαθητές επιλέγουν τα μαθήματά τους. Η εσωτερική συμβουλευτική θα πρέπει να καθοδηγήσει τα παιδιά για τη σύνθεση των μαθημάτων που απαιτούν τα τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ για πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση και τους συντελεστές βαρύτητας.
Ο αριθμός των μαθημάτων μειώνεται στα 10 έναντι 16 που ισχύει σήμερα.
Μεταξύ των προτάσεων είναι η αλλαγή στο περιεχόμενο των εξετάσεων πρόσβασης στα πανεπιστήμια, που θα δίδουν έμφαση στη γνώση και στις δεξιότητες των υποψηφίων. Οι αλλαγές θα επιλέγουν την ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους πορεία με βάση τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.
Επίσης, τα ΑΕΙ θα μετέχουν στη διαμόρφωση των προϋποθέσεων βάσει των οποίων ένας υποψήφιος θα παρακολουθεί τα προγράμματα σπουδών, ενώ για τμήματα χαμηλής ζήτησης, με κενές θέσεις, θα υπάρχει δυνατότητα εισαγωγής χωρίς εξετάσεις.
Παράλληλα, καθιερώνεται το Εθνικό Απολυτήριο με ισχύ, ενώ οι μαθητές θα μπορούν να προετοιμάζονται για τις εξετάσεις εντός σχολείου, με τα μαθήματα εμβάθυνσης.
«Ελλάδα δεν σημαίνει μόνο PSI»
Μιλώντας στα μέλη της Διακομματικής Επιτροπής, η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου τόνισε ότι « Ελλάδα αυτή τη στιγμή δεν σημαίνει μόνο PSI και προβλήματα στην οικονομία. Στην Παιδεία υπάρχει ανάγκη μεταρρύθμισης σε όλα τα επίπεδα και κάθε μέρα που χάνεται, την «πληρώνουμε» με χρόνια». Επίσης, η κ. Διαμαντοπούλου έδωσε έμφαση στο καλό κλίμα συνεργασίας και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ των κομμάτων και των μελών της Διακομματικής Επιτροπής, προσθέτοντας ότι στο χώρο της Παιδείας, η εθνική συνεννόηση είναι «απόλυτη προϋπόθεση».
Η εφαρμογή του νέου συστήματος θα ξεκινήσει από τους μαθητές που σήμερα φοιτούν στην Γ' Γυμνασίου.
Το νέο σύστημα πρόσβασης
Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου, για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια, τα υπό εξέταση μαθήματα θα είναι 3-5, ενώ τα τμήματα των ΑΕΙ θα καθορίζουν το συντελεστή βαρύτητας σε κάθε μάθημα.
Οι μαθητές θα εξετάζονται σε δύο ομάδες θεμάτων: για το απολυτήριο, που θα είναι 8 κοινά μαθήματα για όλους τους μαθητές πανελλαδικά, και για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ως εκ τούτου, οι μαθητές που δεν επιθυμούν να εισαχθούν στην Ανώτατη Εκπαίδευση δεν θα λαμβάνουν μέρος στην εξέταση της δεύτερης ομάδας θεμάτων, ενώ για τα τμήματα με χαμηλή χαμηλή ζήτηση προτείνεται εισαγωγή χωρίς εξετάσεις.
Για το νέο Λύκειο
Οι προτάσεις του υπουργείου για το νέο Λύκειο περιλαμβάνουν αναδιάταξη του αριθμού των μαθημάτων και ανακαθορισμό του περιεχομένου και του τρόπου διδασκαλίας τους, ενώ καθιερώνονται και μαθήματα και επιλογής.
Υποχρεωτικά, οι μαθητές θα παρακολουθούν τα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας (Νέα και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία-Λογοτεχνία), Ιστορία και Μαθηματικά.
Επίσης, εισάγεται η «ερευνητική» ή «συνθετική εργασία» (αγγλικά Project), ως διακριτή ενότητα του προγράμματος σπουδών, με στόχο οι μαθητές να αποκτήσουν εμπειρία διαχείρισης μαθησιακών έργων ανοιχτού τύπου. Η ερευνητική εργασία είναι υποχρεωτική, ο αξιολογείται αυτόνομα και ο βαθμός της προσμετράται ισότιμα με τους βαθμούς των υπόλοιπων μαθημάτων.
Α' Λυκείου
Η Α' Λυκείου αποτελεί τάξη Γενικής Παιδείας, ωστόσο οι μαθητές θα μπορούν να εκπονήσουν την ερευνητική εργασία με θέμα που θα επιλεγεί από τις εξής κατηγορίες: Ανθρωπιστικές ή τις Κοινωνικές Επιστήμες, Τέχνη και Πολιτισμό, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες ή Τεχνολογία, Περιβάλλον και Αειφόρο Ανάπτυξη ή σε συνδυασμό των ανωτέρω.
Ο αριθμός των μαθημάτων από 16 μειώνεται σε 8, που θα ενταχθούν σε γνωστικά αντικείμενα.
1. δημιουργείται ενιαίος τίτλος «Ελληνική Γλώσσα (Αρχαία και Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία)», με διακριτά μαθήματα την «Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία», τη «Νεοελληνική Γλώσσα» και τη «Νεοελληνική Λογοτεχνία», για να αναδεικνύεται ο πλούτος και η εσωτερική συνοχή, η ιστορική συνέχεια και η εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας και γραμματείας.
2. ενοποιούνται τα μέχρι σήμερα ανεξάρτητα μαθήματα της «Άλγεβρας» και της «Γεωμετρίας» σε ένα ενιαίο τίτλο «Μαθηματικά».
3. δημιουργείται ενιαίος τίτλος «Φυσικές Επιστήμες», με διακριτά μαθήματα τη «Φυσική», τη «Χημεία», και τη «Βιολογία» (η τελευταία αποτελεί καινοτόμο προσθήκη στην Α' Λυκείου).
4. το μάθημα της «Τεχνολογίας» ενσωματώνεται στην «ερευνητική εργασία». Οι Νέες Τεχνολογίες ενσωματώνονται πλήρως και ουσιαστικά σε όλα τα μαθήματα.
5. το μάθημα «Αρχές Οικονομίας» μεταφέρεται στη Β' Λυκείου, σε ηλικία που οι μαθητές έχουν αποκτήσει περισσότερα ερεθίσματα και ενδιαφέρον, για να αντιλαμβάνονται τα οικονομικά φαινόμενα.
6. o «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός», θα αναβαθμιστεί.
7. οι μαθητές θα πρέπει να επιλέξουν «ερευνητική εργασία», η οποία αξιολογείται και βαθμολογείται ισότιμα προς όλα τα άλλα μαθήματα.
Β' Λυκείου
Στη Β' Λυκείου υπάρχουν διάφορες επιλογές. Οι μαθητές θα μπορούν να επιλέγουν έναν αριθμό μαθημάτων από τις κλασικές και τις ανθρωπιστικές επιστήμες, από τις επιστήμες τις θετικές, τις τεχνολογικές και εκείνες της υγείας. Ωστόσο, οι επιλογές των μαθητών θα έχουν σημαντικό βαθμό ευελιξίας.
Ο αριθμός των μαθημάτων μειώνεται στα 12, έναντι 15, ένας αριθμός σταθερός και ανεξάρτητος από τη σύνθεση μαθημάτων που επιλέγονται.
Γ' Λυκείου
Στην Γ' Λυκείου, οι μαθητές επιλέγουν τα μαθήματά τους. Η εσωτερική συμβουλευτική θα πρέπει να καθοδηγήσει τα παιδιά για τη σύνθεση των μαθημάτων που απαιτούν τα τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ για πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση και τους συντελεστές βαρύτητας.
Ο αριθμός των μαθημάτων μειώνεται στα 10 έναντι 16 που ισχύει σήμερα.
Πηγή: http://www.kamikazi.gr/