ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΕΥΑΓ. ΚΟΥΡΤΕΣΙΩΤΗΣ |
Οι βουνιές στην θέρμανση, στο προσάναμα, στην μόνωση, στην λίπανση
Φωτογραφία: Ιωάννης-Όμηρος Ντάφος |
ΠΩΣ ΖΕΣΤΑΙΝΟΝΤΑΝ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΜΠΟ
Την κατάλληλη στιγμή, τώρα που αρχίζει ο «διάλογος» για την τιμή του πετρελαίου και το πώς θα βγάλουν τον χειμώνα οι αδύναμοι, το κείμενο του καλού φίλου Ιωάννη – Όμηρου Ντάφου από την Ματαράγκα Καρδίτσας αποδεικνύεται εξαιρετικά επίκαιρο και προτάσσεται ως λύση, υπό την προϋπόθεση βεβαίως να ξεπεραστούν ορισμένες αναστολές...
"Ας δούμε πως εξασφάλιζαν την καύσιμο ύλη παλιά. Ο μαύρος σορός που είναι κάτω και πίσω από τις κυρίες είναι κοπριά αγελάδας. Την ανακάτευαν με άχυρα και ίσως με λίγο νερό μέχρι να γίνει κάπως εύπλαστη. Μετά έκαναν στρόγγυλα κομμάτια όπως μία μεγάλη πιατέλα 3-5 πόντους ύψος και τα κολλούσαν σε τοίχους όπως φαίνεται αριστερά στην φωτογραφία. Επίσης τα έβαζαν σε σκεπές από τσίγκο για να ξεραθούν. Αυτό εμείς το λέμε "βουνιές". Αρκετοί πήγαιναν σε σημεία που μαζεύοντας πολλές αγελάδες (σταλός) και μάζευαν έτοιμες "βουνιές" οι οποίες επειδή ήταν σε μικρά κομμάτια ή σπασμένες τις έλεγαν "τρίματα".Το υπόλοιπο της κοπριάς που έμεινε το έριχναν στον κήπο ή στο χωράφι και έτσι αν και αγράμματος ο κόσμος τότε υπηρετούσε την ανακύκλωση και την οικολογία.Παρατηρείστε την άνεση και φυσικότητα πού ποζάρουν και την εξοικείωση πού είχαν με τα ζώα και τις μυρωδιές (ενώ ορισμένοι "δήθεν" σήμερα........)"
Φωτογραφία: efi karani-Αποξηραμένα κόπρανα αγελάδας (Βουνιές)
Χρησιμοποιούνταν για καύσιμη ύλη (Θέρμανση & μαγείρεμα )
δεκαετία 50' , Καρδίτσα
|
Πολυμελείς οικογένειες ζεσταίνονταν σε μπουχαρί με βουνιές, αυτός ήταν ο τρόπος θέρμανσης στον κάμπο.
ΒΟΥΝΙΑ: ΦΡΕΣΚΙΑ και ΑΦΡΑΤΗ! |
Βρισκόμαστε σε μια εποχή που συχνά ακούμε για εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Μία από αυτές ήταν –και στην Βωλάξ– η "βουϊδιά" (βοϊδιά <βόιδι> βόδι), η (ξερή) κοπριά της αγελάδας...
Φωτογραφία: http://volax.gr/ |
»Οι καμπίσιοι έλληνες μαγείρευαν και ζεσταινόντουσαν με σβουνιές. Κλασσικό παράδειγμα οι καραγκούνηδες της Θεσσαλίας. Στον ελώδη κάμπο της Θεσσαλίας (αλλά και του Ρουμλουκιού) τα πουρνάρια, τα τσαλιά και οι κληματόβεργες ήσαν μια πολυτέλεια. Τα κλαριά των πουρναριών τα είχανε για τον φούρνο. [...] Για να είναι οι σβουνιές χρησιμοποιήσιμες σαν καύσιμη ύλη έπρεπε να είναι εντελώς ξερές. Η επί τούτω μέθοδος ήτο πανάρχαιη: χούφτωναν τιις σβουνιές από χάμω και τις σφενδόνιζαν στον τοίχο του σπιτιού, όπου έμεναν κολλημένες ώσπου να ξεραθούν απ' τον ήλιο. Μετά ξεκολλάγανε τις στεγνές σβουνιές και τις ντανιάζανε για τον χειμώνα».
Στο χωριό για να τρυγίσουν τα μελίσσια κράταγαν αναμμένες τις βουϊδιές, τις κάπνιζαν. Ήταν ο πιο εύκολος τρόπος για να παράξουν καπνό. Ήδη από την Αρχαία Ρώμη, ο Δίδυμος, έγραψε για τις μέλισσες: «Για να πλησιάσουμε στα μελίσσια χρησιμοποιούμε καπνό από σβουνιά ή από δεντρομολόχα. Κι εκείνος που θα τρύγησει πρέπει ν' αλείφεται με χυλό από δεντρομολόχα για να μην τον κεντούν οι μέλισσες. Ωφέλιμο δε είναι [...] και το άνθος του σχίνου». Στην "Ρωμιοσύνη", ο ποιητής λέει τη φράση «...καπνίζουν τη σβουνιά» για να δείξει τη στέρηση. Οι κυψέλες στην Ρητίνη Πιερίας ονομάζονταν "κνάκια". Ήταν φτιαγμένες από "λυγιά" και τις επάλειφαν με κόπρανα αγελάδας και χώμα. Το μείγμα αυτό έσφιγγε τόσο που ούτε σκουλήκια δεν μπορούσαν να μπουν μέσα. [Γυμνάσιο Ρητίνης, Παναγιώτης Αραπάκης, 2010]
Φωτογραφία: http://volax.gr/ |
Στην Ήπειρο την βουϊδιά την λένε "βολιτιά" [Πετρόπουλος, ο.π. σ.25] (σσ. Στην Αρχαία Ελλάδα "βολίτινον" ονόμαζαν τα κόπρανα του γαϊδάρου). Στο Κοίλι Ευβοίας η λέξη "βουλιθισμένα" σημαίνει σκεπασμένα με κόπρανα αγελάδων. [Κώστας Φρυγανιώτης] Στο Κρίκελλο Ευρυτανίας χρησιμοποιούσαν άλλοτε τη ξηρή σβουνιά ως αιμοστατικό φάρμακο αλλά και για την επούλωση των πληγών και τραυμάτων. [Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Μαρία Αντωνίου]
ΠΗΓΕΣ:
https://www.facebook.com/Nomoskarditsas
http://thesfok.blogspot.gr/2016/11/blog-post.html
http://actimon.blogspot.gr/
http://volax.gr/