Φωτογραφία: Ηρακλής Μήλας |
Φωτογραφία: Από Αχιλλέας Παπαντίνας |
Η Πλατεία Συντριβανίου ~ Από Μικτή Χορωδία Δήμου Παλαμά Καρδίτσας. |
Ο Παλαμάς επίσης θεωρείται ως η γενέτειρα του Παναγιώτη Παλαμά ιδρυτή της Παλαμαικής σχολης στο Μεσολόγγι και παππού του ποιητή και πεζογράφου Κωστή Παλαμα.
Μετά το 1833 η χώρα χωρίστηκε σε νομούς. Οι μέχρι τότε υφιστάμενες κοινότητες ενώθηκαν σε Δήμους . Ο Δήμος Τιτανίου (Πρόδρομος Δήμος του σημερινού Δήμου Παλαμά), που υπήρχε μέχρι το 1914, σχηματίστηκε με το Β.Δ της 31 Μαρτίου 1883 (ΦΕΚ 126) ΄΄ Περί της είς Δήμους Διαιρέσεως της εν τω νομώ Τρικάλων επαρχίας Καρδίτσας. Κατατάχθηκε στη Β' τάξη με πληθυσμό 6255 κατοίκους, έδρα την πόλη του Παλαμά και την εξής σύνθεση:
• Παλαμάς (3103)
• Καλυβάκια (350)
• Μάρκο (76)
• Παππαρίζου (39)
• Βλοχός (395)
• Κουρτίκι (327)
• Γοργοβίτες (144)
• Μακρυχώρι (388)
• Κεραμίδι(ακατοίκητο)
• Ματαράγκα (653)
• Ερμίτσι (14)
• Κοσκινά (142)
Πεζόδρομος Παλαμά |
Το όνομα του Δήμου Τιτανίου προέρχεται από το όρος Τιτάνιο βόρεια του Παλαμά και από τους Τιτάνες. Οι Τιτάνες ήταν θεότητες της Ελληνικής Μυθολογίας, που αποτελούν προσωποποίηση των βίαιων και άτακτων δυνάμεων της φύσης.
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΡΟΥΜ ~ Φωτογραφία: Ιερος Ναος Αγιου Αθανασιου Ρουμ Παλαμα |
Το 1917 ο Βενιζέλος καταργεί τους Δήμους και έτσι καταργείται και ο Δήμος Τιτανίου. Γίνεται πάλι Δήμος το 1964 και κέντρο σήμερα ευρύτερης περιοχής γνωστής ως περιοχή Παλαμά, που κατοικείται από αμιγή πληθυσμό, από τους γνωστούς κατοίκους της πεδιάδας, με τον ιστορικό και λαογραφικό όρο ΄΄ Καραγκούνηδες ΄΄.
Χαρακτηριστικά εθνολογικά και ιστορικά στοιχεία των Καραγκούνηδων είναι η Θεσσαλική τους διάλεκτος, που θεωρείται η αντιπροσωπευτικότερη των βόρειων ελληνικών διαλέκτων, ο πλούτος της γυναικείας λαϊκής ενδυμασίας (καραγκούνα) καθώς και το πλήθος των λαϊκών δρώμενων και άλλων πανάρχαιων συνηθειών της αγροτικής λατρείας, τα περισσότερα των οποίων συνεχίζονται μέχρι σήμερα.
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ~ Φωτογραφία: http://1dim-palam.kar.sch.gr/ |
Η σύγχρονη πόλη, ο σύγχρονος Παλαμάς που είναι δεύτερος Δήμος του Νομού σε πληθυσμό μετά την Καρδίτσα, στο μεγαλύτερο μέρος του είναι κτισμένος επάνω σε αρχαίο οικισμό και εξελίχθηκε σε μια ωραία πόλη που απλώνεται κυριολεκτικά στην καρδιά της δυτικής Θεσσαλικής πεδιάδας σε μια έκταση 5550 στρεμμάτων.
Οι ρίζες του παλαμά ταυτίζονται με μύθους θεσσαλικούς και λαϊκούς θρύλους. Αρχαιολογική έρευνα απέδειξε πως το Νότιο τμήμα του οικισμού της πόλης του Παλαμά, γνωστό σαν συνοικία ΄΄ Χαντάκι ΄΄ (Βυζαντινή ονομασία) κατοικείται αδιάκοπα από τα 6500 χρόνια π.Χ μέχρι και σήμερα.
Ο αρχαίος οικισμός εκτείνεται από τις παρυφές του νότιου τμήματος της πόλης (Χαντάκι) και φτάνει μέχρι τα όρια της 3ης συνοικίας της πόλης, γνωστής με την ονομασία 40 αλέτρια ή καραμπέρ ή ενορία Αγίου Χαραλάμπους.
Από τα ευρήματα αυτής της αρχαιολογικής έρευνας είναι η αρχαία παράσταση που βρέθηκε στο 325 οικοδομικό τετράγωνο, καθώς και όστρακο με την κεφαλή κάποιου αρχαίου θεού. Η αρχαία παράσταση είναι κομμάτι από όστρακο του 4ου αιώνα π.Χ και αναπαριστά μάλλον απαγωγή κόρης με άλογο. Η παράσταση με την κεφαλή είναι μάλλον κεφαλή του χθόνιου θεού Πλούτωνα.
Άγιοι Ανάργυροι ~ Φωτογραφία: Jorge Souleas |
Ο τόπος αυτός με την διαρκή κατοίκηση ταυτίστηκε κάπως εύκολα με ΄΄ Τουρκοπαλαμά΄΄. Το υπόλοιπο τμήμα της πόλης, Ρουμ Παλαμά δεν παρουσιάζει στο υπέδαφος στοιχεία προγενέστερης κατοίκησης και τούτο οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το μέρος αυτό κατοικήθηκε μεταγενέστερα, στα νεότερα χρόνια.Το γεγονός ότι σε όλες τις απογραφές του Δήμου Τιτανίου αναφέρεται οικισμός Κεραμίδι (Κεραμίδες) ακατοίκητος, μας οδηγεί στο συμπέρασμα πως οι κάτοικοι της αρχαίας πόλης που υπήρχε στις υπώρειες του Αστέριου όρους (Βλοχός), η οποία αποδεδειγμένα λειτουργούσε στα βυζαντινά χρόνια, καθώς έχουμε ύπαρξη κάστρων μέσα στα χωράφια στη θέση κεραμίδες και έφταναν μέχρι το όρος Αστέριο ή Στρογγυλοβούνι, μετοίκησαν στα νεότερα χρόνια νοτιότερα και δημιούργησαν τον πυρήνα του βόρειου οικισμού του Παλαμά. Η θέση κεραμίδες, που ταυτίζονται με το νότιο μέρος της αρχαίας πολιτείας του Αστέριου, απέχει από τον Παλαμά περίπου 2 χιλιόμετρα. Έτσι για λόγους μάλλον τιμητικούς αναφέρεται το Κεραμίδι- Κεραμίδες στις απογραφές χωρίς πληθυσμό.
Φωτογραφία: Από Λίτσα Ρητά-Κόγια |
Αξίζει να επισημανθεί ότι τα δυο βουνά που βρίσκονται βόρεια του Παλαμά με ονομασίες Αστέριο και Τιτάνιο, αναφέρονται από τον Όμηρο στη Β' ραψωδία της Ιλιάδας (στίχοι 734 - 737) πως οι κάτοικοί του παίρνουν μέρος στην εκστρατεία κατά της Τροίας:
΄΄ Όσοι τ' Ορμένιον άφησαν την βρύσιν Υπερείας,
τ' Αστέριον και ταις κορυφαίς ταις άσπραις του Τιτάνιου, τους διοικούσε ο Ευρύπυλος
λαμπρός Ευδαιμονίδης κι είχε σαράντα ολόμαυρα κατόπι του καράβια΄΄
(μετάφραση Ιακ.Πολυλά).
Σχετικά με τους κατατρεγμένους Έλληνες που έβρισκαν καταφύγιο στον Παλαμά από τις γύρω περιοχές η και από πιο μακρινές υπάρχει η παράδοση πως οι κατακτητές έστελναν στον τόπο αυτό με το δύσκολο κλίμα, τους επαναστάτες για τιμωρία. Αναζητώντας λοιπόν το λόγο της εγκατάστασης πληθυσμού σε μια τουρκοκρατούμενη πόλη με ελληνικό πληθυσμό, εξάγεται το συμπέρασμα ότι μάλλον τα ΄΄ειδικά προνόμια΄΄ που είχε ο Παλαμάς, επειδή ανήκε στο Ιφκάφ Θεσσαλονίκης, το οποίο και διόριζε επιτρόπους, συντέλεσαν στην αύξηση του πληθυσμού.
Οι οικογένειες που ερχόταν από άλλα μέρη δεν εγκαθίσταντο σε συγκεκριμένη συνοικία της πόλης, αλλά σε διάφορες περιοχές (Παλαμάς – Χαντάκι – συνοικία Αγίου Χαραλάμπους – παρυφές - κέντρο), και αυτό σημαίνει πως δεν υπήρχε κανένας διαχωρισμός μεταξύ συνοικιών και πληθυσμού.
Επειδή οι επίτροποι του Ιφκαφ μπέηδες ή αγάδες και το προσωπικό τους, συνήθως κονιαραίοι ή Αλβανοί ή και ντόπιοι χαβαλέδες, γίνονται πολλές φορές τυραννινικοί, οι Παλαμιώτες διαμαρτύρονταν είτε στο Ιφκάφ Θεσσαλονίκης, είτε στην Υψηλή Πύλη.
Σε μια τέτοια περίπτωση μετέβησαν στην Κωνσταντινούπολη και με δικαστική απόφαση πήραν φιρμάνι που περιόριζε αυτές της αυθαιρεσίες (21-4-1881). Έτσι ο Παλαμάς, αφού κατά κάποιο τρόπο λόγω αυτής της ειδικής ρύθμισης ήταν καταφύγιο κατατρεγμένων Ελλήνων έγινε γρήγορα ένα δυνατό ελληνικό κέντρο με τρία δημοτικά σχολεία, τρεις εκκλησίες και ισχυρούς προκρίτους. Τούτο τονίζει στα 1836 ο Ιωάννης Λεονάρδος από τα Αμπελάκια της Θεσσαλίας στο βιβλίο του(Νεοτάτη της Θεσσαλίας Χωρογραφίαν)
Από γραπτές πηγές που υπάρχουν σήμερα ο Παλαμάς εμφανίζεται στην απογραφή του 1454 – 1455, που κάνουν οι Τούρκοι στην Θεσσαλία και από τούτο συμπεράνουμε ότι προϋπήρχε της Τουρκικής κατάκτησης.
Το Χαντάκι αναφέρεται σαν άλλο χωριό στα 1531 στην διαθήκη του Χασαν Μπέη. Είναι Βυζαντινό τοπωνύμιο. Η ονομασία Χαντάκι οφείλεται μάλλον στον νεραύλακα (φλέβα), που διέσχιζε τον οικισμό και είχε τρεχούμενο νερό - χειμώνα καλοκαίρι. Κατά μήκος του νεραύλακα υπάρχουν μαγούλες και ψηλώματα με λείψανα αρχαίας και μεταγενέστερης κατοίκισης.
Αθλητικό Πάρκο ~ Φωτογραφία: Jorge Souleas |
Η καταγωγή των Καραγκούνηδων
Οι κάτοικοι του Παλαμά είναι Καραγκούνηδες. Σχετικά με την ερμηνεία της λέξης Καραγκούνης έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις, όπως:
• ότι προέρχεται από την τούρκικη λέξη καρά (= μαύρο) και από το αρβανίτικο γκουν (= σιγκούνα - γούνα) ή
• από το καραγιουνάν τούρκικη λέξη, που σημαίνει μαύρος, σκλαβωμένος, δυστυχής.
• Κατά τον Β' Αγγέλη το όνομα Καραγκούνης προέρχεται από το κάρα (κεφαλή) και κινώ – κουνώ.
Ο Ηρ. Παπαδήμας υποστηρίζει πως οι Καραγκούνηδες είναι αποκλειστικά ελληνόφωνοι, ελληνόγλωσσοι και από τους αρχαιότερους κατοίκους της Θεσσαλίας.
Οι Καραγκούνηδες είναι κυρίως γεωργοί και διαφέρουν ουσιωδώς των άλλων θεσσαλικών γενών κατά την ενδυμασία, τον χαρακτήρα, τα ήθη και έθιμα, το γλωσσικό ιδίωμα και δεν έχουν καμία σχέση με τους Καραγκούνηδες - Αρβανιτόβλαχους της Ηπείρου. Αυτοί είναι νομαδική φυλή, ρωμαϊκής καταγωγής η οποία ομιλεί εκτός της βλάχικης και ένα είδος εφθαρμένης λατινικής και την Αλβανική καθώς επίσης και την Ελληνική.
Φωτογραφία: SkyView |
Υπήρξαν για πολλούς αιώνες τα θύματα εκμετάλλευσης, τόσο των Τούρκων τσιφλικάδων, όσο και των Ελλήνων μέχρι το 1923, χρόνο απαλλοτρίωσης της γης, ύστερα από πολλά αγροτικά κινήματα. Έτσι μαζί με την εθνική (1881) απέκτησαν και την οικονομική και κοινωνική τους ελευθερία (1923).
Οι κάτοικοι του Παλαμά ασκούσαν κατά κύριο επάγγελμα την γεωργία, παράλληλα δε και την κτηνοτροφία.
Τα προϊόντα όπου καλλιεργούσαν ήταν ΄΄ οι όψιμες καλλιέργειες΄΄ καλαμπόκι, ασπρίτσα σουσάμι, ρεβύθια, φουκάλια και οι ''πρώιμες καλλιέργειες '' βρώμη, κριθάρι και σιτάρι το οποίο θέριζαν αλώνιζαν και το άλεθαν στον μύλο του χωριού, ενώ αργότερα έσπερναν και βαμβάκι.
2ο Δημοτικό σχολείο : Anna Kousiantza |
Στην σημερινή σύγχρονη πόλη του Παλαμά αξίζει να επισκεφτεί κανείς τις τρεις θαυμάσιες εκκλησίες στις τρεις συνοικίες της πόλης, οι οποίες αποτελούν αξιόλογα μνημεία, τις τέσσερις φωτολουσμένες πλατείες, το πάρκο Αστέριον, την Μαγούλα Αγίου Αθανασίου, το εξωκλήσι της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην Μεταμόρφωση.
Το θαυμάσιο Ιπποδάμειο Ρυμοτομικό σχέδιο επιτρέπει στον επισκέπτη που διαθέτει αυτοκίνητο να περιηγηθεί στις απέραντες συνοικίες και στις γειτονιές της πράσινης επίπεδης πολιτείας και να γνωρίσει την παλιά λαϊκή αρχιτεκτονική της πεδιάδας, καθώς και τα όμορφα καινούρια σπίτια με τους μεγάλους κήπους.
Πηγές: