Έτος 1923: Ο Δήμαρχος Σοφάδων Χρήστος Ζουρνατζής με την συζυγό του Σοφία το γένος Πάτρα |
Η φωτογραφία δημοσιεύεται στο βιβλίο «Σοφάδες, ο τόπος μας, Μέρος Α΄ τα τοπωνύμια» του Θάνου Κωνστ. Αθανασόπουλου, Αθήνα 199, σ.234, όπου δίδεται η χρονολογία 1923.
Η νύφη με την επίσημη χειμερινή ενδυμασία των Σοφάδων Διακρίνονται καθαρά τα μεγάλα κεντήματα στο μανίκια και οι μικρές φούντες. Φορά πάνω από το πουκάμισο το κόκκινο καβάδι καπιτονέ πανωφόρι που περιμετρικά έχει επιραπτη λωρίδα με τερζήδικο κέντημα με χρυση κλωστή. Πάνω απο το καβάδι φορά τον σοφαδίτικο σαγιά ο οποίος έχει ελάχιστο κέντημα περιμετρικά και στην πλάτη (εκείνη την περιοδο). Στην δεξιά μεριά του σαγιά στο στήθος γαντζώνει μια αλυσίδα με μεταλλικά κουμπιά. Πάνω από τα καβαδομάνικα φορά τα μεγάλα σοφαδίτικα μανικούλια με τερζήδικα χρυσοκεντήματα.
Την εποχή αυτή δεν φορούν τραχηλιά (μεταγενέστερη συνηθεια) και φαίνονται τα κεντήματα του πουκαμίσου.
Στη μέση πάνω από το σαγιά φορά υφαντή στον αργαλειό ζώνη και μετά τις δύο ποδιές, την υφασμάτινη ποδιά και την ρούχινη ποδιά με τα μεγάλα χρυσοκεντήματα η οποία έχει κέντημα και στις εσωτερικές ραφές , η λεγομενη κολωνάτη ποδιά. Η ποδιά συγκρατείται από 2 καλτσοδέτες καμωμένες με ειδική ύφανση οι οποίες τυλίγονται στη μέση, δένονται σε κόμπο αριστερά και πέφτουν μπροστά πάνω στην ποδιά. Στις απολήξεις έχουν φούντες (διακρίνονται καθαρά στη φωτογραφία).
Πάνω απο το σαγια φορά την φλοκάτα των Σοφάδων που ειναι ενας επενδυτης πολύπτυχος -30-40 λαγγιόλια. Τη φορά με ανασηκωμένες τις μπροστούρες-αιτούς. Διακρίνονται οι δύο μικρές πόρπες ραμμένες δεξιά και αριστερά στο ύψος του στήθους οι οποίες συγκρατούνται μεταξύ τους με δύο αλυσίδες.
Πάνω και από το ράσο φορά ζώνη με τερζήδικα χρυσοκεντήματα που κουμπώνει με μεγάλη πόρπη και στα πλάγια περνά δύο πολύχρωμες μαντίλες.
Η νύφη με την επίσημη χειμερινή ενδυμασία των Σοφάδων Διακρίνονται καθαρά τα μεγάλα κεντήματα στο μανίκια και οι μικρές φούντες. Φορά πάνω από το πουκάμισο το κόκκινο καβάδι καπιτονέ πανωφόρι που περιμετρικά έχει επιραπτη λωρίδα με τερζήδικο κέντημα με χρυση κλωστή. Πάνω απο το καβάδι φορά τον σοφαδίτικο σαγιά ο οποίος έχει ελάχιστο κέντημα περιμετρικά και στην πλάτη (εκείνη την περιοδο). Στην δεξιά μεριά του σαγιά στο στήθος γαντζώνει μια αλυσίδα με μεταλλικά κουμπιά. Πάνω από τα καβαδομάνικα φορά τα μεγάλα σοφαδίτικα μανικούλια με τερζήδικα χρυσοκεντήματα.
Την εποχή αυτή δεν φορούν τραχηλιά (μεταγενέστερη συνηθεια) και φαίνονται τα κεντήματα του πουκαμίσου.
Στη μέση πάνω από το σαγιά φορά υφαντή στον αργαλειό ζώνη και μετά τις δύο ποδιές, την υφασμάτινη ποδιά και την ρούχινη ποδιά με τα μεγάλα χρυσοκεντήματα η οποία έχει κέντημα και στις εσωτερικές ραφές , η λεγομενη κολωνάτη ποδιά. Η ποδιά συγκρατείται από 2 καλτσοδέτες καμωμένες με ειδική ύφανση οι οποίες τυλίγονται στη μέση, δένονται σε κόμπο αριστερά και πέφτουν μπροστά πάνω στην ποδιά. Στις απολήξεις έχουν φούντες (διακρίνονται καθαρά στη φωτογραφία).
Πάνω απο το σαγια φορά την φλοκάτα των Σοφάδων που ειναι ενας επενδυτης πολύπτυχος -30-40 λαγγιόλια. Τη φορά με ανασηκωμένες τις μπροστούρες-αιτούς. Διακρίνονται οι δύο μικρές πόρπες ραμμένες δεξιά και αριστερά στο ύψος του στήθους οι οποίες συγκρατούνται μεταξύ τους με δύο αλυσίδες.
Πάνω και από το ράσο φορά ζώνη με τερζήδικα χρυσοκεντήματα που κουμπώνει με μεγάλη πόρπη και στα πλάγια περνά δύο πολύχρωμες μαντίλες.
Η μπερέτα είναι χαρακτηριστική για τους Σοφάδες και διαφέρει από αυτή του Παλαμά και της Καρδίτσας.. Γαντζώνει 2 αράδες φλουριά στη μπερέτα (συνήθεια αρκετά διαδεδομένη τότε) και μια μεγάλη καδένα με φλουριά στο στήθος. Στο λαιμό φορά αλυσίδα με καρδιόσχημο μενταγιόν. Στα αυτιά κρεμάει τα παλιά συρματερά σκουλαρίκια με αλυσίδες τα οποία απαντούν και στις άλλες νυφικές φορεσιές αυτής της περιόδου.
Δεν φορά τις κεφαλοκοπτσες στη μπερέτα ουτε αλλα κιουστέκια -μπαλτούδα , ασημοσουγιά. Γενικά αυτα τα κιουστέκια χαρακτηρίζουν τη φορεσιά της υπαίθρου , των χωριών και σπανιζουν ή απουσιάζουν εντελώς απο φορεσιές αστικών κέντρων.
Δεν φορά τις κεφαλοκοπτσες στη μπερέτα ουτε αλλα κιουστέκια -μπαλτούδα , ασημοσουγιά. Γενικά αυτα τα κιουστέκια χαρακτηρίζουν τη φορεσιά της υπαίθρου , των χωριών και σπανιζουν ή απουσιάζουν εντελώς απο φορεσιές αστικών κέντρων.
Αλκιβιαδης Ζουρνατζης :ΣΤΗΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΟΥΡΝΑΤΖΗΣ ΤΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΔΙΕΤΕΛΕΣΕ ΚΑΙ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΣΟΦΑΔΩΝ, ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΖΥΓΟ ΤΟΥ ΣΟΦΙΑ ΤΟ ΓΕΝΟΣ ΠΑΤΡΑ. Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΟ 1923, ΕΙΝΑΙ ΝΙΟΠΑΝΤΡΟΙ. Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΟΥΡΝΑΤΖΗΣ ΕΧΕΙ ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΜΗΝΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΣΤΡΕΨΕ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΤΩΠΟ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ, ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ. ΕΧΕΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΕΙ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΟ ΤΟ 1916, ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΧΙΑΣ, ΔΙΟΤΙ ΕΧΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΑΡΧΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 1923 ΑΠΟΛΥΕΤΑΙ ΩΣ ΑΝΘΥΠΟΛΟΧΑΓΟΣ. ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΟ ΤΟΠΟ ΤΟΥ ΚΑΙ ΝΥΜΦΕΥΕΤΑΙ ΤΗΝ ΣΟΦΙΑ ΠΑΤΡΑ, ΤΟ 1923 ΣΤΙΣ ΣΟΦΑΔΕΣ.