Του Απόστολου Σβάνα
H Mητρόπολη(Παλιόκαστρο) κράτησε ,ως χωριό, όλα τα έθιμα και παραδόσεις που συνέβαιναν κατά τη διάρκεια του κύκλου του χρόνου και ένα από αυτά είναι τα ρογκατσάρια η ρογκάτσια που γίνονται το Δωδεκαήμερο (συνήθως από 2-6 Γενάρη).
H Mητρόπολη(Παλιόκαστρο) κράτησε ,ως χωριό, όλα τα έθιμα και παραδόσεις που συνέβαιναν κατά τη διάρκεια του κύκλου του χρόνου και ένα από αυτά είναι τα ρογκατσάρια η ρογκάτσια που γίνονται το Δωδεκαήμερο (συνήθως από 2-6 Γενάρη).
Οι μεταμφιέσεις αποτελούν ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έθιμα του Δωδεκαημέρου,
οι οποίες αναπαριστούν πνεύματα και δυνάμεις της φύσης καθώς και προγονικές ψυχές, στα οποία γίνεται επίκληση για να βοηθήσουν στην επερχόμενη νέα καλλιεργητική περίοδο και την καλή σοδειά των δημητριακών. Η προσθήκη κουδουνιών σκοπό έχει να διώξει κάθε κακό και ταυτόχρονα με το θόρυβο και τα πηδήματα να ξυπνήσει το σπόρο σταριού που κοιμάται μέσα στη γη για να αρχίσει να βλαστήσει.
Πολυποίκιλη η σύνθεση του θιάσου στον οποίο συμμετέχουν μόνο νέοι άνδρες : Στο κέντρο βρίσκεται ο γαμπρός ντυμένος με φουστανέλα και η νύφη την οποία υποδύεται ένας όμορφος νέος ντυμένος με την επίσημη νυφική καραγκούνικη φορεσιά και τα κοσμήματά της. Υπάρχει το ζευγάρι του παππού ο οποίος κουβαλάει ζαλίκα στην πλάτη του ομοίωμα μικρού παιδιού (τον ονομαζόμενο Θεοδόση, συναντάται μόνο στη Μητρόπολη) και της γιαγιάς – βαβάς. Ο παππούς φορά βαριά μάλλινα ρούχα και κρατά τορβά στον ώμο του. Ο δε άντρας που υποδύεται τη γιαγιά φορά τα μαραγκά ρούχα που συνήθιζαν να φορούν οι ηλικιωμένες καραγκούνες και κρατά στον ώμο του σακί ή τορβά με στάχτη ,για να ρίχνει αυτούς που θα πείραζαν τη νύφη. Ο παπάς με το θυμιατό,το βασιλικό και το μπακράτσι με το νερό για τα κέρματα. Ο γύφτος - αρκουδιάρης κρατώντας νταϊρέ και δίνοντας παραγγέλματα στην αρκούδα, που επίσης την υποδύεται κάποιος νέος, είναι δύο από τα σημαντικά πρόσωπα του θιάσου. Γύρω τους νέοι με παλιά ρούχα φορώντας από πάνω δέρματα ζώων – προβιές ,ζωσμένοι κουδούνια και κυπριά κρατώντας σπαθιά και ξύλα αναλαμβάνουν να περιφρουρήσουν το ζευγάρι και ιδιαίτερα τη νύφη, από όποιον τολμήσει να την πειράξει ή να την αρπάξει.. Είναι οι αράπ’δες ο φόβος και ο τρόμος των μικρών παιδιών… Απαραίτητος στη συνοδεία είναι και ο ρουγκατσιάρης με το γαϊδουράκι σαμαρωμένο με δισάκια και δοχεία για να μαζεύει τις προσφορές σε φαγώσιμα ,όπως λίπα,λουκάνικα,κρέατα από το χοιροσφάγιο,σιτάρι,καλαμπόκι κλπ. Απαραίτητοι φυσικά είναι και οι οργανοπαίκτες για να χορεύουν και να διασκεδάζουν τόσο οι ίδιοι όσο και οι νοικοκύρηδες σε κάθε σπίτι που πηγαίνουν. Σε κάθε σπίτι τραγουδούν διαφορετικά άσματα – παινέματα για το κάθε μέλος π.χ για το νοικοκύρη, αρραβωνιασμένο κορίτσι,ξενιτεμένο, παπά, δάσκαλο, μικρό παιδί κλπ,. Ακολουθούν τα κεράσματα όπως τσίπουρο, κρασί, μεζέδες από τα χοιροσφάγιο, λουκάνικα, τσιγαρίδες και τηγανιές.
Τέλος όλο το μπουλούκι συγκεντρώνεται, με τα φαγώσιμα που έχουν μαζέψει και στήνουν γλέντι μέχρι το ξημέρωμα. Apostolos Svanas
οι οποίες αναπαριστούν πνεύματα και δυνάμεις της φύσης καθώς και προγονικές ψυχές, στα οποία γίνεται επίκληση για να βοηθήσουν στην επερχόμενη νέα καλλιεργητική περίοδο και την καλή σοδειά των δημητριακών. Η προσθήκη κουδουνιών σκοπό έχει να διώξει κάθε κακό και ταυτόχρονα με το θόρυβο και τα πηδήματα να ξυπνήσει το σπόρο σταριού που κοιμάται μέσα στη γη για να αρχίσει να βλαστήσει.
Πολυποίκιλη η σύνθεση του θιάσου στον οποίο συμμετέχουν μόνο νέοι άνδρες : Στο κέντρο βρίσκεται ο γαμπρός ντυμένος με φουστανέλα και η νύφη την οποία υποδύεται ένας όμορφος νέος ντυμένος με την επίσημη νυφική καραγκούνικη φορεσιά και τα κοσμήματά της. Υπάρχει το ζευγάρι του παππού ο οποίος κουβαλάει ζαλίκα στην πλάτη του ομοίωμα μικρού παιδιού (τον ονομαζόμενο Θεοδόση, συναντάται μόνο στη Μητρόπολη) και της γιαγιάς – βαβάς. Ο παππούς φορά βαριά μάλλινα ρούχα και κρατά τορβά στον ώμο του. Ο δε άντρας που υποδύεται τη γιαγιά φορά τα μαραγκά ρούχα που συνήθιζαν να φορούν οι ηλικιωμένες καραγκούνες και κρατά στον ώμο του σακί ή τορβά με στάχτη ,για να ρίχνει αυτούς που θα πείραζαν τη νύφη. Ο παπάς με το θυμιατό,το βασιλικό και το μπακράτσι με το νερό για τα κέρματα. Ο γύφτος - αρκουδιάρης κρατώντας νταϊρέ και δίνοντας παραγγέλματα στην αρκούδα, που επίσης την υποδύεται κάποιος νέος, είναι δύο από τα σημαντικά πρόσωπα του θιάσου. Γύρω τους νέοι με παλιά ρούχα φορώντας από πάνω δέρματα ζώων – προβιές ,ζωσμένοι κουδούνια και κυπριά κρατώντας σπαθιά και ξύλα αναλαμβάνουν να περιφρουρήσουν το ζευγάρι και ιδιαίτερα τη νύφη, από όποιον τολμήσει να την πειράξει ή να την αρπάξει.. Είναι οι αράπ’δες ο φόβος και ο τρόμος των μικρών παιδιών… Απαραίτητος στη συνοδεία είναι και ο ρουγκατσιάρης με το γαϊδουράκι σαμαρωμένο με δισάκια και δοχεία για να μαζεύει τις προσφορές σε φαγώσιμα ,όπως λίπα,λουκάνικα,κρέατα από το χοιροσφάγιο,σιτάρι,καλαμπόκι κλπ. Απαραίτητοι φυσικά είναι και οι οργανοπαίκτες για να χορεύουν και να διασκεδάζουν τόσο οι ίδιοι όσο και οι νοικοκύρηδες σε κάθε σπίτι που πηγαίνουν. Σε κάθε σπίτι τραγουδούν διαφορετικά άσματα – παινέματα για το κάθε μέλος π.χ για το νοικοκύρη, αρραβωνιασμένο κορίτσι,ξενιτεμένο, παπά, δάσκαλο, μικρό παιδί κλπ,. Ακολουθούν τα κεράσματα όπως τσίπουρο, κρασί, μεζέδες από τα χοιροσφάγιο, λουκάνικα, τσιγαρίδες και τηγανιές.
Τέλος όλο το μπουλούκι συγκεντρώνεται, με τα φαγώσιμα που έχουν μαζέψει και στήνουν γλέντι μέχρι το ξημέρωμα. Apostolos Svanas
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Στον απόηχο της περιπλάνησης των Ρογκατσαραίων για το 2019 την Τετάρτη 2.1.2019 στους δρόμους και στα σπίτια του χωριού μας(Μητρόπολη), αισθανόμαστε ιδιαίτερα την ανάγκη να ευχαριστήσουμε θερμά τους νέους, που συμμετείχαν και λυπούμαστε, που ο καιρός με τα τερτίπια του(όμορφα κατά τα άλλα..), δεν μας επέτρεψε να συνεχίσουμε και να ολοκληρώσουμε την περιπλάνηση και την επόμενη μέρα 3.1.19ΣΤΟΥΣ ΡΟΛΟΥΣ ΗΤΑΝ:
Νύφη:Κερασιώτης Γιάννης
Γαμπρός:Κερασιώτης Παναγιώτης
Παππούς:Στρατίκης Παναγιώτης
Γιαγιά:Κουτλής Βασίλης
Αρκούδα: Αγκόλι Ανδρέας
Αρκουδιάρης:Κανδήλας Δημήτρης
Δραγάτης:Καλογιάννης Δημήτρης
Παπάς:Σβάνας Βασίλης
ΟΙ ΡΟΓΚΑΤΣΑΡΑΙΟΙ:
Σβάνας Απόστολος
Τσέας Δημήτριος
Κουκουζέλης Θωμάς
Κωτούλας Λάμπρος
ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ:
Κλαρίνο : Λαβίδας Χρήστος
Τουμπερλέκι : Πάσιος Δημήτρης
Να ευχαριστήσουμε θερμά το Ιππικό Κέντρο ''Φιλόνεικος'' και τον ιδιοκτήτη του Θεολόγη Ευάγγελο, που μας διέθεσε το γαϊδουράκι.
Πολλές ακόμα ευχαριστίες στους φίλους μας ερασιτέχνες φωτογράφους Κώστα Τσομάκο και Καρακούλια Τάσο, που απαθανάτισαν με επαγγελματική προσέγγιση όλες τις σκηνές του δρώμενου,καθώς και τα μέλη της''Λαογραφικής Εστίας Τρίπολης'' Παναγόπουλο Βασίλη,Σκουτέρη Πάνο και Μπαριάμη Νίκο,
που επισκέφτηκαν το χωριό μας,για να ζήσουν από κοντά το έθιμο, να φωτογραφήσουν και να μαγνητοσκοπήσουν σκηνές από αυτό.
Τα μέλη της Λέσχης Φωτογραφίας και Κινηματογράφου Καρδίτσας(ΛΕΦΚΚ) Παγανός Ηλίας και Κωστάμης Θωμάς βρέθηκαν και εκείνοι στο χωριό μας και τους ευχαριστούμε για τις φωτογραφίες που τράβηξαν και μας έστειλαν.
Ευχόμαστε σε όλους να είναι υγιείς και η νέα χρονιά να φέρει στον καθένα, ότι εκείνος επιθυμεί!!
Και του χρόνου παιδιά!!!!!!!!!!!
Eleftheria Karkaletsou προςΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ
ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΔΩ: