Ο Καλλιτέχνης Νικόλαος Πλαστήρας
Η άγνωστη καλλιτεχνική φύση του "μαύρου καβαλάρη", Νικολάου Πλαστήρα. Έκανε έξοχα σχέδια και χάρτες, που κρατούσε κρυφά ακόμα και από τους συνεργάτες του
Ωστόσο, ο «Καρά-Πιπέρ» (Καρά-Πιπέρ), όπως τον αποκαλούσαν οι Τούρκοι, δεν ήταν μόνο ένας ατρόμητος πολεμιστής. Διέθετε και μια καλλιτεχνική πλευρά, η οποία διαφαίνεται αρχικά μέσω των επιστολών του προς την Πηνελόπη Δέλτα. Δεν τελειώνει όμως εκεί.
Κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στη Σχολή Υπαξιωματικών, ένα από τα μαθήματα που διδάχθηκε ήταν αυτό του σχεδίου και της χαρτογράφησης. Η διμηνία, η τάξη (Τάξις Β), οι υπογραφές των καθηγητών, του μαθητή αλλά και η σφραγίδα της σχολής εντοπίζονται πάνω στα πρώτα του έργα. Ερεθίσματα για τα έργα του υπήρξαν ακόμη διάφορα σύμβολα αναγνώρισης, όπως οι υψομετρικές αποστάσεις, καθώς και στοιχεία της φύσης, ποτάμια, λιβάδια και άλλα τοπία. Άλλωστε υποστήριζε πως οι φυσικές ομορφιές «γαληνεύουν την ψυχή».
Ο «Μαύρος Καβαλάρης» αποτύπωσε σχέδια που είχαν σχέση με τα προσωπικά του βιώματα, αλλά και με προβληματισμούς του. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το σκίτσο στο οποίο αναπαριστά δύο κορίτσια με μία αγελάδα σε κάποιο λιβάδι.
Η άγνωστη καλλιτεχνική φύση του "μαύρου καβαλάρη", Νικολάου Πλαστήρα. Έκανε έξοχα σχέδια και χάρτες, που κρατούσε κρυφά ακόμα και από τους συνεργάτες του
Ωστόσο, ο «Καρά-Πιπέρ» (Καρά-Πιπέρ), όπως τον αποκαλούσαν οι Τούρκοι, δεν ήταν μόνο ένας ατρόμητος πολεμιστής. Διέθετε και μια καλλιτεχνική πλευρά, η οποία διαφαίνεται αρχικά μέσω των επιστολών του προς την Πηνελόπη Δέλτα. Δεν τελειώνει όμως εκεί.
Κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στη Σχολή Υπαξιωματικών, ένα από τα μαθήματα που διδάχθηκε ήταν αυτό του σχεδίου και της χαρτογράφησης. Η διμηνία, η τάξη (Τάξις Β), οι υπογραφές των καθηγητών, του μαθητή αλλά και η σφραγίδα της σχολής εντοπίζονται πάνω στα πρώτα του έργα. Ερεθίσματα για τα έργα του υπήρξαν ακόμη διάφορα σύμβολα αναγνώρισης, όπως οι υψομετρικές αποστάσεις, καθώς και στοιχεία της φύσης, ποτάμια, λιβάδια και άλλα τοπία. Άλλωστε υποστήριζε πως οι φυσικές ομορφιές «γαληνεύουν την ψυχή».
![]() |
Σκίτσο του σπουδαστή Νικολάου Πλαστήρα στη Σχολή Υπαξιωματικών. Πηγή φωτογραφίας: «Ο καλλιτέχνης Νικόλαος Πλαστήρας», Ηλίας Π. Παγάνος |
Ο «Μαύρος Καβαλάρης» αποτύπωσε σχέδια που είχαν σχέση με τα προσωπικά του βιώματα, αλλά και με προβληματισμούς του. Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το σκίτσο στο οποίο αναπαριστά δύο κορίτσια με μία αγελάδα σε κάποιο λιβάδι.
![]() |
Το σκίτσο του «μαύρου καβαλάρη» με τα δύο κορίτσια στο λιβάδι. Πηγή φωτογραφίας: «Ο καλλιτέχνης Νικόλαος Πλαστήρας», Ηλίας Π. Παγανός |
Η σχεδιαστική ευχέρεια του Καρδιτσιώτη Νικολάου Πλαστήρα καταδεικνύει πως είχε αντίληψη του χώρου και ειδικά της υπαίθρου. Η διαμονή του στο Μορφοβούνι και τα χωριά των Αγράφων τον βοήθησαν να αντιλαμβάνεται το γεωγραφικό ανάγλυφο και τις αποστάσεις. Κατά τη διάρκεια της παραμονής στη Χίο, χαρτογράφησε το νησί, γεγονός που συνετέλεσε στο να δημιουργηθεί η αμυντική του διάταξη, η οποία υφίστατο για πολλά χρόνια.
Αργότερα, όσα υπήρξαν πηγή έμπνευσης τα αποτύπωσε με λάδι και ακουαρέλες. Δυστυχώς, τα περισσότερα από αυτά τα δημιουργήματα είτε καταστράφηκαν είτε χάθηκαν μέσα στο πέρασμα των χρόνων. Το ίδιο συνέβη και με τα πρώτα του σκίτσα, της λίμνης Πλαστήρα και του υδροηλεκτρικού σταθμού της ΔΕΗ Καρδίτσας.
Όσα είχε σχεδιάσει είχαν μεγάλη συναισθηματική αξία για τον ίδιο και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός πως τα είχε στη κατοχή του έως το τέλος της ζωής του. Ποτέ δεν τα εξέθεσε δημόσια και μάλιστα, ακόμη και οι πιο κοντινοί του άνθρωποι αγνοούσαν την ύπαρξή τους. Με αυτό τον τρόπο κατόρθωσε ως το τέλος της ζωής του να κρατήσει αθέατη την καλλιτεχνική του πλευρά που φαίνεται να αντιδιαστέλεται με την ηγετική στρατιωτική του μορφή, αλλά είναι συνεπής με τη σεμνότητα που τον χαρακτήριζε.
Το Μουσείο του Νικολάου Πλαστήρα βρίσκεται στο χωριό Μορφοβούνι (Βουνέσι) Καρδίτσας(ο τόπος γέννησης του ) του Δήμου της Λίμνης Πλαστήρα.
Φωτογραφίες: Παγανός Ηλίας
Πηγές:
Πηγές: